vattenbyte hos ancistrusyngel

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Maya
    • November 2003
    • 1162

    vattenbyte hos ancistrusyngel

    Hej!
    funderar på det här med vattenbyte...
    Min Hanne ligger nu och fläktar rom, han lekte med den ena honan i fredags och den andra i lördags.. gjorde veckovattenbytet igår.
    Han går i ett akvarium på 54 liter och jag bytte ut ca 10 liter.
    Har läst här på zoopet att när man har yngel så ska man göra dagliga vattenbyten på ca 10% med kallvatten... när ska man börja på detta??
    Nu?? eller ska jag vänta tills de har blivit frisimmande??
    Mvh M.
    Tänk att så lite... kan göra så mycket....
    Min zoon Mitt Bildgalleri Min Dagbok
    Min hemsida om hoyor & pelargoner

    Tempora mutantur nos et mutamur in illis
  • Tant Nancy
    • April 2002
    • 5407

    #2
    Vänta tills de börjat äta... eller rättare sagt tills du börjar mata... Då har de ingen nytta av pappan heller, så då kan du ta ur honom ur burken så att det blir mera mat till ynglen. Matningen kan du börja med en par dagar efter att ynglen börjat visa sig utanför grottan....
    I ett så pass stort akvarium som du har så behöver du nog bara byta var tredje dag och då kanske en tredjedel, men inte med iskallt vatten. Detta gäller om du inte har fått flera hundra yngel förståss... Huvudsaken är att du har rejäl cirkulation i karet, minst 100 l i timmen, gärna 150....
    MvH
    Tant Nancy
    www.gladafisken.aqualogen.se
    Mitt fotogalleri
    Dagbok
    Min zoon

    Kommentar

    • Maya
      • November 2003
      • 1162

      #3
      Nuuu har rommen kläckts... bytte juh som sagt vatten i söndags... ska jag göra ett vatten byte nu eller e det lungt att vänta tills på söndag (byter alltid vatten på söndagar.)

      Känner mig rätt så puckad och trögfattad just nu!!!!!!!!!
      Mvh M.
      Tänk att så lite... kan göra så mycket....
      Min zoon Mitt Bildgalleri Min Dagbok
      Min hemsida om hoyor & pelargoner

      Tempora mutantur nos et mutamur in illis

      Kommentar

      • perfa
        • February 2004
        • 9

        #4
        jag fick ancisrus yngel för ca 1 månad sen . tog dom från grottan innan gulesäcken var borta . Jag gör vatten byten som vanligt ca 1/3 var 14 dag .ynglen går i en födokasse avhårdplast. dom behöver inte skämmas bort med extra vattenbyten. jag har ett 250 liters.

        Kommentar

        • Millie
          • August 2003
          • 293

          #5
          Behöver inte skämmas bort med extra vattenbyten? Nej, men min erfarenhet är att de växer fortare om man byter vatten ofta. Själv brukar jag byta åt mina ancistrusyngel ca 3 gånger i veckan. Då kan man mata mycket också, vilket är bra till yngel, men ändå inte behöva riskera för höga nitritvärden. I ett så pass litet akvarium som 54 liter tror jag att ynglen definitivt kommer att må bättre med täta vattenbyten.

          Det är dock inte så jättenoga med vattenbytena precis i början, men när de börjar äta ordentligt måste man se till att vattnet hålls fräscht trots att man lägger i en massa mat (som kan förorena om de inte äter upp allt).

          Kommentar

          • Sonja
            • October 2003
            • 7357

            #6
            Ju mindre akvarium, ju fler yngel, ju mer du matar så byter du vatten oftare.
            Stort akvarium med lite yngel och bra rening behöver inte vattenbyten flera gånger i veckan.
            Alltid nyfiken!
            Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

            Kommentar

            • klara
              • September 2002
              • 1112

              #7
              Instämmer med Millie och Sonja. Eftersom jag använder ett 54-liters för ancistrusuppfödning så gäller dagliga 50% vattenbyten när de börjat äta. Eftersom jag matar friskt (med squash, ärtor, spirulinatabletter och räkmix) slammar det lilla Eheimfiltret jag har i igen på två dagar, fungerar alltså bara som mekanisk rening. 3-3,5 månader håller jag mina kullar innan jag säljer dem och då är malarna 5-7 cm.
              /Klara
              ------------------------
              Min hemsida
              Min zoon

              Kommentar

              Arbetssätt...