Otocinclus - hur gör man?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ron
    • October 2004
    • 50

    Otocinclus - hur gör man?

    Otocinclus (affinis/vitatus?) är en fisk som jag misslyckats med. Tre gånger har jag köpt ett litet gäng (kanske lurar mig själv; kanske 4/5 ggr), de har sett ut att må bra ett tag, men har fallit bort efter några månader.

    pH; närmare 6 än 7
    temp; typ 27 grader
    sällskap; t ex tetror(oftast kardinal), mindre labyrintfiskar,m m

    Är det någon av er som vet något om deras naturliga biotop?
    Eller har någon annan tips?

    mvh
    Ron
  • Sonja
    • October 2003
    • 7357

    #2
    På den "gamla goda tiden" då man inte skulle byta vatten för ofta i akvarierna fick jag aldrig otosar att funka. Nu när jag byter 1/3-1/2 varje vecka och dessutom stödmatar med lite allt möjligt så verkar dom mycket tåligare. Jag har tre olika sorter bl a den"vanliga randiga" och 1 har tynat bort och dött. Det var en "vanlig".
    Men när man köper dom är det viktigt att man kollar att dom har runda fina magar, inte insjunkna. Har dom svultit är det svårt av klara dom. Jag har ett pH på 7 och tempen är på 25 grader. Jag vet inte om det här varit till någon hjälp. Det är ju så trevliga och rätt nyttiga fiskar som man vill ska må bra.
    Alltid nyfiken!
    Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

    Kommentar

    • Ron
      • October 2004
      • 50

      #3
      Tack för svaret, jag tycker det verkar trovärdigt. I o för sig byter jag lite vatten regelbundet men det är nog mycket humusämnen då det går flera år mellan storrengörningar.
      mvh
      Ron

      Kommentar

      • Sonja
        • October 2003
        • 7357

        #4
        Det ska väl inte göra något. Snarare blir det ostabilt om man gör helrengöringar. Jag rotar inte i bottnarna i onödan. Byter bara rätt mycket vatten varje vecka. Vet du om dom såg ut att ha runda magar och att dom kom igång med ätandet hos dig? Dom kan ju ha svultit i den butik du handlade dom. Om du provat att köpa i samma butik kanske du har möjlighet att prova en annan, eller åtminstone kolla magarna noga. Efter att jag läst en artikel som hette något med "En rundmagad otocinclus är en glad otocinclus", har jag kollat lite på dom i butik och en del ser verkligen inte krya ut.
        http://www.otocinclus.com/
        Hittade en länk om otosar. Finns lite allt möjligt där. Kan ha varit där någonstans det stod om tjockmagade otosar.
        Alltid nyfiken!
        Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

        Kommentar

        • Azur
          • March 2003
          • 12946

          #5
          Enligt min erfarenhet är det två problem med ottosar.
          Det första är att de är vildfångade, och de får ingen mat från det att de fångas till det att de hamnar hos grossisten, kanske inte förrän de är i affären - och även då får de oftast fel foder. De är alltså mycket svaga när man köper dem, och många dör inom en vecka eller så.

          Det andra problemet är också foder-relaterat: de är väldigt långsamma på maten, och kan oftast inte överleva bara på alger. Har man aggressiva ätare i akvariet, typ praktbotior eller siamesiska algätare, blir det nästan garanterat så att ingen fiskmat kommer ottosarna till godo - och de svälter ihjäl.

          De äter inte heller alla typer av alger, utan kan svälta ihjäl i ett akvarium fyllt av alger.

          Man kan se om otton får tillräckligt med mat genom att titta på deras magar - en frisk otto har en kulmage. Har den en 'rak' eller insjunken mage, svälter den.

          När man väl hittat ett foder de accepterar, och ett sätt att ge dem fodret utan att mer aggressiva fiskar snor det för dem, så brukar ottosar vara mycket tåliga fiskar.
          Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

          Kommentar

          Arbetssätt...