Fläckig pansarmal som tappat ögat?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • malla
    • November 2004
    • 5

    Fläckig pansarmal som tappat ögat?

    I går hade min fläckiga pansarmal en vit prick på ena ögat. I dag är ögat borta och den verkar inte alls må bra. Kommer den må bättre el ska jag ta död på den?

    Kan det vara en annan fisk som gjort det?

    Jag har en:

    Kulfisk (dom sa att jag skulle kolla så den inte gav sig på slöjstjärten och det har den inte gjort kan det vara den?)
    Vändmal
    slöjstjärt
    Fläckiga pansarmalar
    Platy
    neontetror
    Silvertipptetra
    Blackmolly
    Eldstjärt
    Ancistrus
    Högfenad drakmal
    Har ett 250l akvarium.
    Malla
  • Sess
    • March 2003
    • 49

    #2
    Har sådana pansarmalar och den ena av dom har bara ett öga. Den verkar kunna leva som alla andra så det ska inte va något problem, så länge den inte verkar ha någon annan sjukdom oxå?

    Kommentar

    • malla
      • November 2004
      • 5

      #3
      Nu simmar pansarmalen runt som vanligt... Verkar må bra.
      Så dom kan bara tappa ett öga sådär?
      Malla

      Kommentar

      • JohannesBengtsson
        • October 2004
        • 17

        #4
        Hmm... Undrar om detta är det "intressanta beteendet" jag läste om på lappen i butiken när jag köpte pansarmalar igår.
        Dina fiskar vill att vi ska ha en folkomröstning om EU:s konstitution!

        Kommentar

        • Sonja
          • October 2003
          • 7357

          #5
          Antagligen kulfisken som huggit sönder ögat. Dom är väldigt bitska, inte bara på slöjstjärtar. Vad får den att äta?
          Alltid nyfiken!
          Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

          Kommentar

          • nilssonnet
            • January 2004
            • 603

            #6
            Köpte några pansarmalar förra året och upptäckte när jag kom hem att en saknade ett öga. Den har inte haft några men av det (vad jag vet) utan har vuxit lika mycket som sina jämnåriga kamrater. Så länge den inte skadar sina skäggtömmar så är det lugnt.
            Na klar!

            Kommentar

            • malla
              • November 2004
              • 5

              #7
              Kulfisken får mygglarver. Men den verkar inte alls bitsk.

              Vad var det för intressant beteene du läste om ang pansarmalar?
              Malla

              Kommentar

              • JohannesBengtsson
                • October 2004
                • 17

                #8
                malla >

                Bara en liten sån där infolapp som kan sitta vid akvarierna i butikerna. Typ "pH: 6-8, Äggläggare: Ja, Övrigt: Intressanta beteenden." Inte mer än så. Det stod alltså inte vilka de intressanta beteendena var.



                För övrigt så var jag dåligt påläst när jag köpte mina pansarmalar. Det var ett impulsköp. Inte sa det något i affären om deras ömtåliga skäggtömmar (det var en vanlig zoobutik och inte en akvarieaffär). Nu sitter jag med två akvarium som båda har lite vasst grus i botten och lavastenar som inredning. Lösningen får antingen bli att byta ut inredningen i ett av akvarierna (jobbigt) eller att fixa ett till, mindre, akvarium med annan inredning (dyrt). Rolig situation.
                Dina fiskar vill att vi ska ha en folkomröstning om EU:s konstitution!

                Kommentar

                • niclas89
                  • October 2004
                  • 228

                  #9
                  jag har också en pansarmal utan ett öga. Den drabbades av fenröta men de värkar vara borta
                  flippflopp Min zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=290186

                  Kommentar

                  • Eloise
                    • November 2003
                    • 80

                    #10
                    Jag har 14 metallpansarmalar som helt eller delvis saknar ögon. Dom lever och funkar jättebra trots detta. Jag fick malarna på jobbet då dom är omöjliga att sälja defekta. Vi misstänker att det fanns fiskar som tog ögonen...
                    //Eloise.

                    Kommentar

                    Arbetssätt...