Ancistrus yngel, HJÄLP!!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Platy-X
    • December 2003
    • 88

    Ancistrus yngel, HJÄLP!!!

    Har en ancistrushanne som ännu en gång håller på och vaktar ynglena som bara är nån vecka gamla. han har förr haft ca 5 kullar utan att ett enda yngel har överlevt det kan inte bero på att de blivit uppätna för resten av fiskarna består bara av platy, guppy & neontetror.

    <font size="2">Undrar nu vad det kan va som har orsakat detta</font id="size2">, eftersom jag gärna skulle vilja att denna kull skulle kunna överleva. har haft problem med nitrithalten men det problemet ska nu vara löst efetrsom jag slamsuger botten flera gånger i veckan. pH värdet är normalt och det finns e hel del mat bla med hjälp av alger. <font size="4">Alla svar tas gärna emot....</font id="size4">
    Platy-X
  • aquann
    • December 2003
    • 20

    #2
    Är du säker på att dina fiskar inte käkar malynglen. Mina platy och gyppy är riktigt glupska och proppar i sig även det som ser för stort ut. De äter iallafall upp sina egna yngel...

    Annars låter det ju bra med mycket alger och delvattenbyten. De behöver mycket att äta så prova gärna att ge dom squash och räkmix.

    mvh Ann

    Kommentar

    • Platy-X
      • December 2003
      • 88

      #3
      tack...det var riktigt bra med tipsen om mat....*ska jag komma ihåg =)* För det kan ju vara en orsak varför alla har dött...<font size="4">men vill gärna </font id="size4"><font size="4">ha fler tips!! </font id="size4">
      Platy-X

      Kommentar

      • Fiskpinnen
        • January 2004
        • 89

        #4
        slamsuger du flera gånger i veckan, så finns det en risk för att du suger upp dem!

        Kommentar

        • Platy-X
          • December 2003
          • 88

          #5
          Jo nu slamsuger jag ju väldigt ofta, efetrsom ynglena inte ännu börjat simma ut från "grottan". jag försöker slamsuga så pass mycket så att nitrithalten ska vara lika med noll, när ynglena kommer ut. Allt för att ynglena förhoppningsvis ska överleva. <font size="4">Fler tips tack!!</font id="size4">
          Platy-X

          Kommentar

          • Platy-X
            • December 2003
            • 88

            #6
            För att komma med mer info, så lever ynglerna några dagar innan dom snabbt dör en efter en....jag vet inte om det har med matbrist att göra , men skulle i såna fall vilja ha lite mer förslag på vad man kan ge dom nyfödda ynglena....<font size="3">Fler tips tack!</font id="size3">
            Platy-X

            Kommentar

            • MagicFingers
              • November 2003
              • 3136

              #7
              minst 1 vattenbyte/dag och mat som ligger länge.. squash, gurka, ärtor utan skal....
              Nemo saltat sobrius, Nisi forte insanit

              Nunc Est Bibendum

              Kommentar

              • Tant Nancy
                • April 2002
                • 5407

                #8
                Viktigast är att nitrit och nitratnivåerna är låga. Ynglen äter inte förrän de börjat komma ur grottan och då klarar de sig i några dagar på de alger som finns i karet... så svält är det inte... Eftersom du har haft nitritproblem tidigare, så tror jag att det är det som felat... Vill du vara helt säker på att klara dem den här gången så kan du ju köra med Nitrivec i en par dagar...
                Något annat att tänka på är cirkulationen, under 3 gånger akvariets volym brukar göra ynglen slöa och aptitlösa...
                MvH
                Tant Nancy
                www.gladafisken.aqualogen.se
                Mitt fotogalleri
                Dagbok
                Min zoon

                Kommentar

                Arbetssätt...