Inavel bland fiskar? Tant Nancy kanske?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • EvaF
    • January 2004
    • 41

    Inavel bland fiskar? Tant Nancy kanske?

    Undrar hur det är med inavel bland fiskar? IRL (havet,floden,sjön)kan de förstås föröka sig med vem de vill, men gör de det? Vet någon om de bryr sig om att de gör yngel med syrran/brorsan/mor eller far? Och blir det skador på fiskar vid inavel, som för människor? I akvarievärlden kan vi ju själva ev. vara med och styra om så att inte syskon blir föräldrar t ex. Spelar det någon roll? Jag tänker på ett inlägg jag läste där Tant Nancy berättar att hon genom leveranser till akvarieaffär i Östersund försett halva Jämtland med Ancistrusar, vilket borde innebära att kommande kullar hemma hos folk där är mer eller mindre inavlade. Eftersom Nancy i mina ögon verkar oerhört akvariekunnig borde det inte vara några problem, men jag vill ändå gärna "utreda" frågan.
    190 l sällskap
    6 Amanoräkor, 12 Kilfläcksrasbora,7 Neontetror, 2 Kardinaltetror, herr & fru Mussepiggplaty, herr & fru x 3 Korallplaty, Herr & fru Ancistrus med en massayngel, 2 kuhliis,2 botia striata,herr & fru Rosengurami
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Ett tips kan vara att läsa denna tråd på ciklid.se http://www.ciklid.se/forum/topic.asp?TOPIC_ID=8732
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • MrFisk
      • June 2004
      • 250

      #3
      Kolla denna tråd som behandlar inavel:
      http://www.ciklid.se/forum/topic.asp?TOPIC_ID=8732
      Experience is the thing that you get just after you needed it.
      Zoonen

      Kommentar

      • MrFisk
        • June 2004
        • 250

        #4
        Du slog mej med 6 sekunder
        Experience is the thing that you get just after you needed it.
        Zoonen

        Kommentar

        • jorgen41
          • December 2002
          • 2087

          #5
          Oftast kan det gå några genarationer innan det börjar gå fel. Och tyvär är det ju så att oftast om du köper alla fiskar i samma affär så är dom syskon kanske i 2á eller 3é genaration och då kan du få missbildade fiskar.

          Jag vet av egen erfarenhet att det kan bli så :-)

          Detta var min erfarenhet i ämnet....
          http://www.aquascapes.webhop.net
          http://jorgensblog.blogspot.com/

          Kommentar

          • EvaF
            • January 2004
            • 41

            #6
            Tack för länktipset, erkänner att jag inte sökt på forumet, utan kastat ut en fråga direkt...
            190 l sällskap
            6 Amanoräkor, 12 Kilfläcksrasbora,7 Neontetror, 2 Kardinaltetror, herr & fru Mussepiggplaty, herr & fru x 3 Korallplaty, Herr & fru Ancistrus med en massayngel, 2 kuhliis,2 botia striata,herr & fru Rosengurami

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48148

              #7
              Oftast kan det gå några genarationer innan det börjar gå fel. Och tyvär är det ju så att oftast om du köper alla fiskar i samma affär så är dom syskon kanske i 2á eller 3é genaration och då kan du få missbildade fiskar.
              Om man läser den bifogade tråden så är risken minimal för missbildningar pga inavel.
              Att missbildningar ändå ibland kan uppstå beror snarare på att dåliga stammar används vid aveln och att en stam är dålig beror sällan på inavel.
              Även i naturen uppstår ju missbildningar men där löser det sig ju genom att dessa fiskar försvinner (svälter ihjäl, eller blir uppäten). I akvariets snällare miljö så kan även missbildningar klara sig.
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              • jorgen41
                • December 2002
                • 2087

                #8
                I akvariet får man ju hjälpa till så att säga och plocka bort dom som är missbildade..
                http://www.aquascapes.webhop.net
                http://jorgensblog.blogspot.com/

                Kommentar

                • join4t
                  • October 2003
                  • 854

                  #9
                  konstigt att det inte skulle spela nån roll om man inavlar fiskar. Jag vet att exempelvis får som är inavlade i andra eller tredje generation föds tandlösa och att katter rätt fort får "dubbel/trippelöron" eller blir ihopväxta (har tyvärr sett alla tre företeelserna på riktigt)

                  Jag är ingen fiskavelsexpert men jag skulle inte medvetet inavla något djur då jag är alldeles för blödig och samvetsgrann för att avliva ett djur som jag själv skapat och missbildat...

                  Jag har platy som visserligen med säkerhet är tungt framavlade men jag har köpt in dem från olika ställen och låter inga yngel gå kvar hos föräldrarna, det känns bäst så helt enkelt =)
                  "Om du inte kan säga nåt snällt så säg ingenting alls" // Stampe

                  Kommentar

                  • Sonja
                    • October 2003
                    • 7357

                    #10
                    Tråden om (in-)avel på fisk i tråden det tipsas om ovan är helt suverän. Väldigt bra förklarat.
                    Alltid nyfiken!
                    Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                    Kommentar

                    • Tant Nancy
                      • April 2002
                      • 5407

                      #11
                      Fiskar är inte lika känsliga för inavel som många andra arter. Jag vet inte varför, men det kanske inte finns så många defekter som kan förstärkas i fiskvärlden??? Inavel innebär ju att man förstärker både goda och dåliga anlag som finns hos föräldrarna, så därför riskerar man ju att få ett "dubbelt dåligt" anlag om två syskon parar sig med varandra.
                      Det finns någon fiskart (ej akvariefisk) som har skyddsanordningar mot inavel... men i övrigt så bryr sig inte firrarna om om det är syskon eller föräldrar som de förökar sig med.
                      Det jag gör här hemma, med mina Ancistrusar, är att jag för det första aldrig har föräldradjur som är syskon eller släkt (vad jag vet) och att jag försöker att byta till mig och köpa nya föräldradjur med regelbundna mellanrum. Men visst är många av Östersunds ancistrusar syskon eller släkt... däremot så tror jag inte att det är så många som odlar vidare på dem. Jag tror nämligen att de som odlar i större mängder gör som jag, att de byter ut föräldradjuren.
                      När det gäller mina Guppys så gör jag som någon skrev här... de yngel eller vuxna fiskar som uppvisar defekter åker genast över i akvariet med Scalarer... I de fall där jag kan se att en hona får många missbildade yngel så skickar jag även dessa i Scalarekaret. Mina Guppys är ordentligt inavlade, men genom att jag gjort dessa rensningar så har jag också en Guppystam som är väldigt livskraftig.
                      MvH
                      Tant Nancy
                      www.gladafisken.aqualogen.se
                      Mitt fotogalleri
                      Dagbok
                      Min zoon

                      Kommentar

                      Arbetssätt...