segelfensplenco

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • maanha26
    • November 2004
    • 36

    segelfensplenco

    Har ett akvarium på 50 liter med 9 barber och två segelfensplenco. är det någon som vet mycket om segelsplencon. Är den bra på att hålla rent i akvariet? Såg en liknande fisk s k leopardharnesk på nätet (eller är det samma sort? Kan man köpa någon mer mal alternativt algätare eller slåss de för sitt revir? har förstått att splencon kan bli mycket stor, men inte i mitt lilla akvarium väl?ah
    ah
  • Anna Munkhammar
    • September 2004
    • 143

    #2
    Dina segelfens pleco kommer snart växa ur ditt akvarium då de kan bli 50 cm långa och behöver då ett 550liters akvarium. Läs mer här: http://www.zoopet.com/akvarium/fisk.asp?NR=318
    .:Omplacering av fiskar:.
    Tyvär spolas det fortfarande ned levande och fullt friska fiskar i våra toaletter. Dessa fiskar går en plågsam död till mötes. Tråkigt när de skulle kunna få ett bra liv hos någon annan. Fiskars värde är lågt för många men jag hoppas att fler får upp ögorna för att INGET djur är slit och släng!
    http://www.geocities.com/meadowskaniner/omplacering.html

    Kommentar

    • fc25
      • September 2003
      • 330

      #3
      Hej, jag är ingen malexpert men skriver lite ändå.
      Segelfensplecon blir mycket stor enligt uppgift. Jag har själv en i
      ett 220L och hoppas att jag snart kan skaffa ett större hem åt denna. Min är runt 15cm nu och skall enligt uppgift va c:a fem år gammal, detta är lite märkligt eftersom det är en storlek som dom tydligen brukar uppnå vid ett halvårs ålder, jag hoppas det inte beror på för litet akvarium.
      Dom rör sig ganska mycket, dom äter jättemycket och skiter därefter så ett 50L akvarium verkar lite väl litet tycker jag.
      Jag vet inte vad Leopard harnesk är för nåt men det är nog inte samma?
      Om dina malar slutar växa så är det förmodligen för att dom inte trivs, så mitt råd är att skaffa större akvarium eller byt ut malarna.
      //Fredrich

      Kommentar

      • Robot
        • February 2004
        • 1174

        #4
        Dom är bra algätare... Ge dom inte för mycket annat man bara så..

        Kommentar

        • Haplo
          • November 2002
          • 126

          #5
          Min ligger mest stilla och väntar på mat. Är ca:20cm. Riktigt fin när han seglar genom hela karet. Kan tillägga att karet är på 600l =)
          JÅJä

          Kommentar

          Arbetssätt...