Vad har min ancistrus drabbats av?????

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nikita23
    • March 2004
    • 60

    Vad har min ancistrus drabbats av?????

    Den har helt plötsligt blivit jätte svullen och fått tre stora "vattenblåsor", ca 1½ cm stora under och vid sidan av magen.
    Akvarie affären trodde att den drabbats av förstoppning. Har nån annan varit med om detta????
    100 liters marin yngel
    100 liters alukar sällskaps
    540 liters m.skalarer,silverhajar, praktbotior,sorgmanteltetror,ancistrus
    200 liter alu kar tomt
    30 liters helglas tomt
  • Edlund
    • September 2004
    • 330

    #2
    Den kommer nog tyvärr att dö.Sett detta innan...

    Kommentar

    • Eloise
      • November 2003
      • 80

      #3
      Du har möjligtvis ingen bild på malen? Vi har värsta sjukdomsboken på jobbet jag kunnat kolla i.

      Jag har själv problem med mina ancistrusar just nu. En 7 år gammal hona dog under natten och nu är den andra 7 åriga honan på väg att gå samma väg. Hanen har dock klarat sig mirakulöst.
      Gjorde storvatten-byte igår och behandlade med Fungol till idag, då honan var full med svamp (helt luden), men det var för sent. Hade tidigare även medicinerat med Aquamor 1, men men. Jag har tidigare visat bilder på den berörda ancistrusen på min hemsida.

      Idag på jobbet kollade jag i en fiskbok på engelska om sjukdomar och fann mina små älsklingars fel. Det är nån hudparasit samt bakteriell infektion. Sekundärt till detta kommer svampen. Därför köpte jag Tropical's FMC Formacor Forte, som visst ska va nån riktig hästkur.
      Denna medicin använder vi själva på jobbet (djuraffär) när vissa fiskar insjuknar.

      Så när jag kom hem idag så var det dags för ännu ett storvatten-byte. Behöll endast ca 10 cm vattennivå i 200 liters akvariet. Doserade i FMC, och kan nu bara vänta och se.

      Jag hoppas så innerligt att mina två kvarvarande ancistrusar får leva...
      Det kändes så förjävligt att behöva spola ner min lilla Tia (ancistrusen) i toan. Har ändå haft henne å hennes syrra (Fia) i 7 år. :'-(

      Hittade även i fiskboken mina Kilfläcksrasborors "sjukdom" som jag förut frågat mycket om. Några av honorna ser sprickfärdiga ut, med röda bristningar på magen. Även det var nån bakterie infektion. Även denna sjukdom skulle FMC ta. Jag håller tummarna här hemma.

      Jag kommer rapportera fortlöpande om utgången.

      Mvh, Eloise.
      //Eloise.

      Kommentar

      • Nikita23
        • March 2004
        • 60

        #4
        Nu kan jag meddela att den har blivit helt normal igen och blåsorna har försvunnit helt. Svullnaden är helt borta den oxå....kan inte fatta vad detta vad för nå´t.
        Men nu är den frisk och det är jätte skönt.
        100 liters marin yngel
        100 liters alukar sällskaps
        540 liters m.skalarer,silverhajar, praktbotior,sorgmanteltetror,ancistrus
        200 liter alu kar tomt
        30 liters helglas tomt

        Kommentar

        Arbetssätt...