Ancistrus med stora sår...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Eloise
    • November 2003
    • 80

    Ancistrus med stora sår...

    En av mina ancistrushonor har stora sår på kroppen, och jag såg alldeles nyss hur några av mina metallpansarmalar var och åt på hennes sår.
    Jag har 14 metallpansarmalar som jag fått pga att dom antingen saknar ögon helt eller är enögda.

    Jag har haft i Aquamor i vattnet, men bör jag flytta/göra mig av med pansarmalarna? Är ju inte meningen att dom ska vara och göra såren värre genom att tugga på och irritera ancistrushonan.

    Jag har ett mindre akvarium på 45 liter. Bör jag flytta ancistrushonan dit under tiden hon läker?

    Tacksam för svar!
    //Eloise.
  • Sonja
    • October 2003
    • 7357

    #2
    Hur tror du att vattenkvalitén är? Byter du vatten ordentligt? Ancistrus kan vara känsliga för taskigt vatten. Jag skulle ha flyttat henne. Både för att hon ska få vara ifred och så du kan ha bra koll på henne. Men det låter inte så bra med en massa stora sår.
    Alltid nyfiken!
    Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

    Kommentar

    • Eloise
      • November 2003
      • 80

      #3
      Jag har iaf ett bra nitrit-värde. Då jag jobbar i zooaffär kollar jag det regelbundet. Inga andra fel på någon annan mal eller fisk. Ska höra med kollegorna imorrn på jobbet.

      Trodde nog inte att metallpansarmalarna skulle vara så "bitska".

      Tillskrivet:

      Har tagit bilder på malen: http://web.bitnet.net/eloise/

      Någon som kan svara på vad för sår det rör sig om?
      //Eloise.

      Kommentar

      • Sonja
        • October 2003
        • 7357

        #4
        Åh, vad bra. Jag var lite orolig att det var det som var felet. Kan hon ha fastnat någonstans vid ev lek? Det råkade min stora ancistrushona ut för för några år sen. Hon fick ett stort fult sår på ena sidan där hon är som tjockast. Men det läkte påfallande fort. Jag tog förstås ut grottan hon måste ha fastnat i. Det fanns rom och hane där, men jag ville inte riskera att hon försökte gå in igen. Nu leker hon i en koksnöt istället och har inte gjort sig illa fler gånger.
        Alltid nyfiken!
        Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

        Kommentar

        • Sonja
          • October 2003
          • 7357

          #5
          I mina ögon ser det ut som om hon fastnat och kämpat sig loss. Men det är bara för att min mal gjorde det. Finns det hanar och smala grottor där hon går?
          Alltid nyfiken!
          Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

          Kommentar

          • Eloise
            • November 2003
            • 80

            #6
            Jag har en hane bland de två honorna, och grottor gjorda av mangroverötter finns. Men hanen och denna honan verkar tycka om varandra och ligger ofta brevid varandra utan att bråka osv.
            Den andra honan däremot gillar inte detta "par".

            Mvh, Eloise.
            //Eloise.

            Kommentar

            • Sonja
              • October 2003
              • 7357

              #7
              Jag skulle önska att någon annan också kunde svara på vad såren kan vara. Jag tycker fortfarande att det ser ut som om hon fastnat och slingrat sig loss någonstans ifrån där det är trångt och med vassa kanter. Kan hon ha fastnat bakom något? Pump, bakgrund eller t ex några stenar som ligger nästan ihop? OM hon har en skada så borde det börja läka rätt fort. Fiskar brukar ha väldigt bra läkkött. Det ser ju så rent ut, utan svamp eller sånt.
              Alltid nyfiken!
              Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

              Kommentar

              • nikki
                • May 2004
                • 224

                #8
                Du har ju skrivit i min tråd om ancistrus att den andra honan du har jagar henne och skadar henne, det är inte pga detta som hon har fått såren då?
                Katti

                Kommentar

                • Eloise
                  • November 2003
                  • 80

                  #9
                  Jag har nu flyttat den elaka honan i ett försök att komma tillrätta med problemen.
                  //Eloise.

                  Kommentar

                  • imported_n/a
                    • October 2004
                    • 10

                    #10
                    Hur ser man skillnad på ancistrusar
                    Alex

                    Kommentar

                    • Eloise
                      • November 2003
                      • 80

                      #11
                      Könen är lätta att skilja åt då hanarna får långa spröt (horn) på huvudet, medan honorna saknar dessa. Vidare kan jag skilja mina honor åt via mönstret/färgteckningen på dom.
                      //Eloise.

                      Kommentar

                      Arbetssätt...