Äter rovfisk(S. lima mfl.) choryd trots dödsrisk?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ricard
    • April 2004
    • 138

    Äter rovfisk(S. lima mfl.) choryd trots dödsrisk?

    <u><b>HEJ!</b></u>

    Jag har lagt upp en fråga på ett engelskspråkigt forum så lyder:

    Om jag har en skednosmal, vet den då om att om han käkar <font color="red">chorydoras</font id="red"> så kommer han att dö..? Alltså, deras taggar kommer förmodligen att göra att de fastnar i malens hals/mun... Äter de dessa eller vet de av instinkt att de inte kan äta dessa firrar...

    <u><b>"Originalforum":</b></u> http://www.predatoryfish.net/ibforum...T&f=29&t=74057

    Har du ngn idé?(gärna faktaunderstödd....)

    Mvh.

    Ricard
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Det beror väl främst på om det finns Corydoras (antar att det är det som du menar) i deras naturliga miljö. Finns det de så bör de väl veta.
    Definitivt så vet de det om hur samma Corydoras-variant som återfinns i skednosmalens naturliga miljö som man har i akvariet - detta är dock sannolikt helt omöjligt att ta reda på antar jag.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Ricard
      • April 2004
      • 138

      #3
      Ursprungligen skickat av Kjell Fohrman
      Definitivt så vet de det om hur samma Corydoras-variant som återfinns i skednosmalens naturliga miljö som man har i akvariet - detta är dock sannolikt helt omöjligt att ta reda på antar jag.
      <font color="blue">Jag vill tacka för den informationen. Jag tänker mig sterbai och S. lima eller liknande. Men som sagt, jag får läsa på då...</font id="blue">

      Ursprungligen skickat av Kjell Fohrman
      Det beror väl främst på om det finns Corydoras <font color="red">(antar att det är det som du menar)</font id="red"> i deras naturliga miljö.
      <font color="blue">Den rödmarkerade meningen kommer jag att fråga dig lite om via mail.

      TACK för svar! Om ngn har fler så välkommen!!! </font id="blue">

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        Det finns ju förstås en möjlighet att vissa skednosmalar (i likhet med rockor) har anpassat sig till att äta corydoras men det tror jag inte för det är inte så vanligt.
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • Ricard
          • April 2004
          • 138

          #5
          OK... Svårt... Man vill ju inte inhandla skednos-värsting för 1500 och sen se den dö med en corydoras på tvären...

          Kommentar

          Arbetssätt...