Fler fiskar???

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • malawi´n
    • August 2003
    • 1643

    Fler fiskar???

    Hej!
    Skulle jag kunna ha 4 (vet att man ska ha 6 st...) stycken fläckiga pansarmalar i mitt 54 liters kar? Jag har redan 2 kuhlii, 1 banjomal på 5 cm, en liten palett, 1 liten siames samt en liten och en stor lejonhuvudsciklid. Har bara ett filter avsett för 50-60 liter, så intenså stor filtervolym.
    Akvariumet är "omstartat" för 3 veckor sedan, men rengjorde inte pumpen då.
    har inga alger på rutor och knappt ngn skit på botten, alltså bra balans just nu.

    Mvh Malawi´n
    Björn Forsberg
  • twistedfish
    • August 2003
    • 140

    #2
    Till en början hade du tänkt att byta upp dig till ett större akvarie? För det behöver banjomalen och även dina ciklider behöver mycket större akvarium. Ett akvarium redan redan är rejält över befolkat ska man inte lägga i fler fiskar i.

    Hoppas att du snart byter ut ditt lilla kar eller har ett större till de fiskar som du redan har
    220 l med Sorgmanteltetror, Svart fantomtetror, Kejsartetror, Rasbora hengeli, två botier, en mal som jag köpte som blå antennmal(har inte hittat den på senare tid) samt en annan mal som jag inte har hittat här på zoopet. Har nu även köpt två l-66 malar. Plus en del kejsartetra yngel

    Kommentar

    • malawi´n
      • August 2003
      • 1643

      #3
      um...
      kan säga att jag har större kar, och mycket väl vet att de behöver större kar när de väl växer. Angående min stora lejonhuvudsciklid så har jag testat att ha den i andra, större och högre kar, vilket endast gjorde att den mådde dåligt och vägrade äta på mycket lång tid. Endast i det här karet har den visat bevis på att verkligen trivas, och är inte det huvudsaken, oavsett vad för några anvisningar zoopet eller några andra akvarister säger?
      Även siamesen kommer i sinom tid att få byta till ett större kar, men trots daglig utfodring har den växt endast ngn cm under mer än ett halvår, så än så långe passar den nog...

      Mvh Malawi´n
      Björn Forsberg

      Kommentar

      • twistedfish
        • August 2003
        • 140

        #4
        Men det låter väldigt överbefolkat redan som det är. Och man får ju även tänka på att det kan bli rejäl konkurrans mellan dina pansarmalar om du har för många och inte alla får tillräckligt med mat. Har själv fått börja mata mina malar med algtabletter då jag har fått ordning på mitt kar så jag inte har så stor algtillväxt längre. Det jag brukar göra är att köpa ett mindre antal vid ett sådant läge och sedan om det behövs så fyller jag på med fler fiskar.
        220 l med Sorgmanteltetror, Svart fantomtetror, Kejsartetror, Rasbora hengeli, två botier, en mal som jag köpte som blå antennmal(har inte hittat den på senare tid) samt en annan mal som jag inte har hittat här på zoopet. Har nu även köpt två l-66 malar. Plus en del kejsartetra yngel

        Kommentar

        • Glenn
          • April 2002
          • 3904

          #5
          Även siamesen kommer i sinom tid att få byta till ett större kar, men trots daglig utfodring har den växt endast ngn cm under mer än ett halvår
          Det var int mkt dem hade växt. Hade mina siameser i ett 135L och dem växte ungefär 4cm på 2månader. Kanske dina int har växt så mkt för att du har dem i ett förlitet akvarium och att dem då har stannat i växten....tänkt på att det kan vara anledningen till att dem inte har växt mer???

          /Glenn
          Mvh /Glenn

          Min Zoon

          Kommentar

          • malawi´n
            • August 2003
            • 1643

            #6
            Vore nog konstigt om en fisk på 4 cm inte växer stadigt i ett akvarium på 50 cm, eller?
            Tror nog inte att tillväxten begränsas så mycket att de stannar i växten om jag ska vara ärlig.

            Mvh Malawi´n
            Björn Forsberg

            Kommentar

            Arbetssätt...