Otocinclusfrågor

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • gneta
    • June 2004
    • 44

    Otocinclusfrågor

    Jag tror att jag har två stycken av arten macrospilus och en av arten vittatus. Kan dessa "para" sig med varandra? Den sistnämda har blivit så rund om magen och jag undrar om den är sjuk eller om det är rom. Hur ser man vilket kön? Ett annat bekymmer är att de är riktigt lata. Hänger mest på ungefär samma ställe hela tiden. Mår de inte bra tro?
    Gneta
  • oktopuz
    • April 2004
    • 85

    #2
    Hej!

    I vårt kar har vi tre stycken otocinclus (relativt säker att det är macrospilus) som jag har förstått det hela kan man skilja hanarna från honorna genom att honorna är större, dvs längre. En av våra tre misstänker jag är en hona då den är en stjärtfena längre. Om macrospilus och vittatus kan para sig har jag dock ingen aning om, men är en rund om magen får vi hoppas att det är några ottosar på väg

    Har inte upplevt att våra är särskilt lata, men det blev en ganska stor skillnad på flera fiskar, då även ottosarna, när vi bytte filter- till ett som pumpar runt vattnet rätt mycket. Som jag förstått tycker de om rätt strömt vatten, det kanske kan vara en anledning till deras lathet??

    Hoppas du blev lite hjälpt iaf,

    vh
    Oktopuz
    http://www.grooda.com

    Kommentar

    • gneta
      • June 2004
      • 44

      #3
      Tror att vattnet strömmar ganska bra men jag har ju inte något att jämföra med, så jag vet inte säkert. Brukar "smula" i algtabletter ibland, men jag har aldrig sett att de hunnit äta av dem. Tror kanske att den "runda" kan vara en hona, men har ju inte heller där någon att jämföra med.
      Gneta

      Kommentar

      Arbetssätt...