Ancistrus - romrövare?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • syrolis
    • July 2002
    • 62

    Ancistrus - romrövare?

    Jag har flera ancistrus som när jag hade dem parvis i mindre kar ensamma fick kull efter kull och många yngel blev det utan problem.
    Idag får jag inga yngel då jag har alla tillsammans i mitt Malawikar...

    Till frågan,
    Min väninna som också har Ancistrus påstår att honorna är romrövare?
    Att hon alltid måste ha en rot med bara en ingång eftersom annars kommer honan/honorna (hon har flera par i samma kar) och käkar upp rommen...?

    Detta har jag aldrig upplevt då min ancistrushona lade rommen i taket under en rot med full insyn eller i en delvis trasig lerkruka (också med full insyn) och hanen fläktade snällt...

    Är honan romrövare rent generellt och jag hade tur, eller har hon otur och inte bör använda honor som rövar rom för att inte föra det arvet/beteendet vidare?
  • lisabeth
    • June 2004
    • 8

    #2
    jag tror malawisarna är bovarna.
    lisa

    Kommentar

    • syrolis
      • July 2002
      • 62

      #3
      Hej Lisabeth

      Jo i mitt fall är det Malawisarna, det är jag fullt medveten om. Vill jag ha mer Ancistrusyngel får jag flytta dem till annat akvarium.

      Men frågan var om [b]Ancistrushonor i allmänhet är romrövare (som hos min väninna) eller om hon bara har otur[/]?

      Hon har flera lekpar i ett stort akvarium utan annat sällskap än några guppy (som inte rövar rom eller käkar upp sina egna avkommor).

      Att Ancistrusarna tjuvar från varandra är ställt utom varje tvivel då hon sett honorna som gör detta.

      Kommentar

      • Björn Johansson
        • March 2004
        • 49

        #4
        Ancistrus äter andra fiskars rom, visst, men det finns ju som sagts andra individer i ditt kar som är värre.

        Om du skall odla Ancistrus så görs detta med framgång tillsammans med exemplevis palettciklid, eller annan lättlekt liten ciklid!
        Troligtvis är det så att paletternas hormoner frigörs i vattnet och påverkar Ancistrusen... fusk, javisst!

        Tag ett lekakvarium på kanske 50-60 liter, ett tjock sandlager på botten. I detta gräver du ned tomma barnmatsburkar eller liknande glasburkar. Tids nog tar paletter och Ancistrusar burkarna till sina hem, och börjar bara cikliderna att leka så följer malarna ganska så säkert efter.

        Möjligen kan denna metod praktiseras på andra arter också...

        Bj.

        Kommentar

        • syrolis
          • July 2002
          • 62

          #5
          Hej Björn!

          Ni missförstår mig totalt!

          JAG vill inte ha fler ancistrusyngel och är nöjd med att de är i mitt Malawikar....

          MIN VÄNINNA vill ha massor av ancistrusyngel men ofta äter ancistrushonorna upp rommen de eller en annan hona lagt. Hon får kull då och då men skulle ha mångdubbelt om honorna inte käkade upp rommen!!

          ÄR Ancistrushonor romrövare eller har min väninna fått in osedvanligt dåliga exemplar på honor som rövar rommen?

          Hennes små guppy rör ingen rom i akvariet och det finns inga andra invånare. Alla fiskar matas flera gånger dagligen och 1/3 vatten byts varje vecka. Massor av rötter och växter.

          Kommentar

          Arbetssätt...