Glyptoperichthys vs. Pterygoplichthys

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Pangaea
    • February 2004
    • 46

    Glyptoperichthys vs. Pterygoplichthys

    Hejsan,

    La märke till att planetcatfish.com för en tid sedan döpte om hela Glyptoperichthys-släktet till Pterygoplichthys... På fishbase ska de dock tydligen fortfarande kallas Glyptoperichthys...

    Finns det någon insatt person som vet vad som gäller..? Man vill ju gärna kalla sina små älsklingar vid rätt namn... ;o)
    "pacta sunt servanda"

    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=291573

    /Magnus
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Jag är inte insatt - men jag bad i ett annnat sammanhang Ola Åhlander (som är betydligt mer insatt) att gå igenom en del namn.
    Enligt honom är det i alla fall Pterygoplichthys som nu gäller igen.
    Det har för övrigt hänt en del på namnsidan (speciellt vad gäller barber) och i och med att Zoopet Plus kör igång så kommer jag att uppdatera namnen på Zoopet - då ändrar jag bl.a. namnet för denna art.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • JE
      • January 2002
      • 719

      #3
      Jon Armbruster (ichtyolog) har nyligen gjort en stor revidering utav hela komplexet utav Hypostominae där dessa ingår och gett dem tillbaka deras ursprungliga namn som de först blev beskrivna som...Pterygoplichthys, Glyptoperichthys och Liposarcus är synonymer till detta namn. Revisionen är inte klar i den meningen att varje art fått sitt rätta namn men däremot art tillhörighet.
      Det är många malar som kommer att få byta namn under de kommande åren och några släkten kommer också att försvinna då dessa kommer falla in i släktnamn som redan existerar eller blivit beskrivna under fel art tillhörighet...men det kommer inte gå smärtfritt och utan protester.

      Mvh Janne
      http://www.goc.se

      Kommentar

      Arbetssätt...