Nu är jag deppig. 3 st på 2veckor

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Möllergren
    • October 2004
    • 145

    Nu är jag deppig. 3 st på 2veckor

    Jag har haft mina malar utan problem under flera månader nu, men så helt plötsligt så kilade dom vidare en efter en. Alla tre dog inom loppet av 2 veckor. Det var 3 stycken Segelfenspleco , 2 stycken på cirka 7-8 cm och en på 17cm. Den stora dog idag...

    Jag har inga felaktiga vattenvärden, har tagit ett prov efter varje dödsfall. Alla har blivit "likbleka" straxt innan dom dött, sista timmarna menar jag då. Det borde inte vara matbrist då dom fått förutom lite alger även maltabletter och gurka. Flingfoder och artemia vet jag inte om dom smaskat i sig när dom andra fått käk.

    Inga andra fiskar i baljan verkar må dåligt. Hur är det med salt, klarar dom det, eller kan det vara det som tagit kål på dom? Jag skaffade mig ett segelfensmolly par för 2 veckor sedan och dom vill ju gärna ha lite salt. Självklart är det inte vanligt bordsalt jag har hävt i, utan riktigt sötvattensakvariesalt (vilket ord!). Och det är inga mängder heller. Det rör sig om max en halv dl i min 200 liters balja.

    Någon som vet vad som kan vara fel?
    veckansfoto.se
  • nilssonnet
    • January 2004
    • 603

    #2
    Är det bara segelfensplecona som har dött, eller har du andra malar som har kolat?

    Sen ett svar på din andra fråga, om du simmar i torr-is förfryser du då tempen på denne ligger runt -80 grader Celsius... :o)
    Na klar!

    Kommentar

    • Edlund
      • September 2004
      • 330

      #3
      Vet att man skall ta 4 teskedar ektozonsalt för 200 liter.Men Gibbiceps skall vara en av de tåligare malarna så det e ju lite skumt.

      Kommentar

      • Möllergren
        • October 2004
        • 145

        #4
        Det är endast dessa malar som dött, inga andra fiskar. Dom andra verkar må prima.
        Funderar på om det finns någon sjukdom som bara har angripit malarna men inte dom andra.
        veckansfoto.se

        Kommentar

        • Möllergren
          • October 2004
          • 145

          #5
          Ursprungligen skickat av nilssonnet

          Sen ett svar på din andra fråga, om du simmar i torr-is förfryser du då tempen på denne ligger runt -80 grader Celsius... :o)
          Hehe, men vad är det för temp på den när den har smält?
          veckansfoto.se

          Kommentar

          • mats41
            • February 2004
            • 593

            #6
            Plecon av de olika typer kan ha någon sorts virus i magen har sätt de och hört av många vänner som köpt och bara efter några dagar börjar dom blekna och dö av,tror att dom stressats av flytt från grossist till butiken möjligen haft något galet invärtes under den tiden.
            Akvarist som gillar australiskbiotop rengbågfiskar

            Kommentar

            • Möllergren
              • October 2004
              • 145

              #7
              I mitt fall var det inte fråga om stress efter flytt, eftersom dom gått rätt länge i mitt kar. Om man ser på min stora så hade den ju några år på nacken med. Så någon form av virus i magen skule det väl kunna vara då. Lustigt då att bara mina pleco´s drabbades. Jag har ju även Otocinclus-malar, och dom har ju inte drabbats.
              veckansfoto.se

              Kommentar

              • mats41
                • February 2004
                • 593

                #8
                Inte fråga om att du flyttat dom utan mellan grossisten till butiken kan ochså vara så att den är medicinerad från grossisten och fiskens ämnesomsättning tog stryk av de.
                Akvarist som gillar australiskbiotop rengbågfiskar

                Kommentar

                • Möllergren
                  • October 2004
                  • 145

                  #9
                  I sådana fall borde inte min stora (17cm) blivit så stor. Den var ju bara ca 5cm när den inhandlades, och det var ju ett par år sedan. Så han borde inte haft fel på sin ämnesomsättning. Men jag kan ju ha fel...
                  veckansfoto.se

                  Kommentar

                  • Robot
                    • February 2004
                    • 1174

                    #10
                    Om torris smälter så blir det bara gas kvar.. Alltså inget som man blir blöt av...

                    Är det inte så?!

                    Kommentar

                    • Möllergren
                      • October 2004
                      • 145

                      #11
                      OFF TOPIC

                      Från is till gas direkt? Det var nytt för mig.
                      Jag har iallafall lärt mig att ämnen vartefter man upphettar dem är i följande ordning: Fast form -> flytande form -> gasform.
                      Men jag är ingen fysiker, så om jag har fel får ni gärna rätta mig.
                      Sen är frågan i min sig retorisk, inget jag direkt söker svar på. Den ska ses med en glimt i ögat och lite humor
                      veckansfoto.se

                      Kommentar

                      • Norpan
                        • December 2003
                        • 679

                        #12
                        Möllergren: Japp det föekommer att ämnen går från fast till gasform direkt, givetvis borde jag kunna berätta vad fenomenet kallas men det har totalt försvunnit från mitt huvud..
                        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=251501

                        Grodor..lite trevligare, lite bättre

                        Kommentar

                        • nilssonnet
                          • January 2004
                          • 603

                          #13
                          Det kallas sublimering, i detta fallet när torr-is går över till koldioxid, som är giftigt, dvs ej rekommenderat att bada i gasen...
                          Na klar!

                          Kommentar

                          • Norpan
                            • December 2003
                            • 679

                            #14
                            nilssonnet: Tack för det, minnet sviker ibland Måste bara påpeka att koldioxid inte är giftigt, vi andas in mängder av det varje dag, dricker i kolsyrade drycket etc.. du kanske tänker på kolmonoxid?
                            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=251501

                            Grodor..lite trevligare, lite bättre

                            Kommentar

                            • nilssonnet
                              • January 2004
                              • 603

                              #15
                              Koldioxid är giftigt om du badar i det (kvävning)... :o)
                              Na klar!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...