Vilken är egentligen den bästa algätaren?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Sonja
    • October 2003
    • 7357

    #16
    Jag tycker att mindre ancistrusar och zebraotocinclusar är bäst på alger. Ancistrusarna kan gå rätt hårt åt vissa växter, medan otosarna inte gör det (inte hos mig i alla fall).
    Alltid nyfiken!
    Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

    Kommentar

    • peppito
      • December 2003
      • 1612

      #17
      Amanoräkor är helt otroliga. Siameser är däremot vackra och roliga att se på. Hur bra de är på att äta alger är jag lite osäker på men de är nog helt ok.
      "du ångrar bara det du inte gjorde"

      Kommentar

      • maanda
        • September 2004
        • 423

        #18
        Hm.. Jag hade otocinclusar innan i mitt kar... Men de bara dog, helt plötsligt. Vet inte varför....
        Men jag antar att jag kan testa igen. Hur många ska jag ha då i mitt 170 liters? 3-4 st?
        Har även ett litet akvarium på 60 liter med 4 svärdbärare i, jag känner att jag behöver nåt som städar lite där med, i framtiden eftersom svärdbärare skitar ner ganska mycket, ju..
        Aja.. Ska åka till djuraffären idag, så snabba tips mottages tacksamt! =)

        Kommentar

        • Azur
          • March 2003
          • 12946

          #19
          Ursprungligen skickat av Kjell Fohrman
          Detsamma gäller f.ö. bilderna här på zoopet, fast de är mer rätt än de flesta sites på nätet (zoopet har iaf 1 av 3 rätt)...
          Med hjälp av några Azur-foton kommer vi så småningom (när jag får lite tid över) att fixa så att det blir 3 av 3 rätt.
          O. affinis är rätt, fast skräckfärgad - i normal färgteckning har den en tunn svart linje längs sidan, som man bara kan ana sig till på fotot här. Bilden på "otocinclus vittatus" visar sannolikt en Otocinclus macrospilus. Jag vill inte gissa vilken art som visas på bilden för "otocinclus vestitus", men jag tvivlar starkt på att det är vestitus, som troligen aldrig hållits i akvarium. Jag mailade dig om det här för nästan ett år sen, samt sände dig bild på en vittatus.

          Sen finns det i runda slängar 20 Otocinclus arter till, samt ett betydande antal obeskrivna arter. De två med förkrossande majoritet vanligaste arterna i svenska zooaffärer verkar vara macrospilus och vittatus, fast söker man lite kan man också hitta t.ex. O sp. "Zebra" och "leopardotocinclus", O. flexilis.
          Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

          Kommentar

          • maanda
            • September 2004
            • 423

            #20
            Det blev en liten ancistrus till slut! Han/hon började jobba på direkt när han kom i karet. Undrar hur man ser skillnad på hona o hane bara! Kunde va kul å veta =)
            Dock har mina paletter rom som dom skyddar, så ancistrusen är tillsammans med resten av fiskarna bortträngda från just det hörnet, annars har det bara gått bra!

            Tänkte kalla den Beda tills jag vet om det är en hona eller hanne. Beda är ca 5 cm lång iaf.

            Kommentar

            • Åhsa
              • February 2004
              • 114

              #21
              Hemkommen med 4 små otocinclus cirka 2 cm stora, dom började käka direkt när dom släpptes ner hon på akvarielagret trodde det var "affinis" varianten dom har vit mage, mörkgrå rygg och typ ett svart band mellan det vita och mörkgråa på mitten av fisken..kan ta kort om ni vill.
              Dom är jättesöta!

              Åhsa
              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=285991

              Kommentar

              Arbetssätt...