Hisonotus Leucofrenatus har yngel, hjälp!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Marit
    • September 2004
    • 244

    Hisonotus Leucofrenatus har yngel, hjälp!

    Hej!
    Skulle göra ett vattenbyte i mitt yngelkar, och ser smutsfläckar på en an sidorna... Men det visade sig vara pyttesmå yngel av dom tre som är köpta som Otocinclus fast visade sig vara Hisonotus Leucofrenaus.... (Fick hjälp av bla Azur att bestämma). Men jag vet inte ett svatt om dom! Hittar ingen info på planetcatfish.com. Så hur har detta hänt? Har en av dom fläktat ägg utan att jag vetat om det? Hur länge har den gjort det iså fall? Hur utfodrar jag ynglen? Dom går med svärbäraryngel och sina föräldrar....
    Jag blev så glad att se dessa miniatyrkopior av sina föräldrar suga sig fast mot glaset, men jag vill ju gärna att dom ska överleva också.
    /Marit
    105 liter blandad kompott, mest levandefödare....
  • Marit
    • September 2004
    • 244

    #2
    Åh, glömde säga att det sedan igår eller förrgår fattas tre svärdbäraryngel och dom står inte att finna nånstans... Kan de vuxna hisonotus ha käkat upp tre yngel? Jag menar om dom självdött borde jag väl hitta liken nånstans, eller?
    105 liter blandad kompott, mest levandefödare....

    Kommentar

    • JE
      • January 2002
      • 719

      #3
      Har ingen erfarenhet utav denna art men det är inte säkert att hannen vaktar/tar hand om rommen utan att de beter sig precis som otocinclus arter alltså sprider rommen på underlag lite här och där i karet.
      Hur stora är ynglen? har du möjlighet att ta några bilder?

      Jag tror inte att malarna har tagit några svärdbäraryngel, beroende på storlek på dessa yngel så är det troligt de blivit uppätna av något större syskon till dessa.

      Mvh Janne
      http://www.goc.se

      Kommentar

      • Marit
        • September 2004
        • 244

        #4
        Hej!
        Svärdbärarynglen var alla ur samma kull och ungefär lika stora, så jag tror inte att de som förvunnit är uppätna av sina syskon... Men jag fattar inte vart dom tagit vägen!?
        Hur som haver, mal-ynglen då... Jadu, jag vet inte hur gamla dom kan vara. Dom är så små så att dom knappt syns, däeför misstänker jag att dom kan vara fler =)
        Min kamera kan inte heller zooma så att dom syns på bilden, tyvärr, för jag har försökt.
        Jag fatatr helt enkelt inte vart sjutton ynglen har tagit vägen?!
        Och hur dessa nya yngel har blivit till... Jag som har stenkoll på karet...?!
        105 liter blandad kompott, mest levandefödare....

        Kommentar

        • JE
          • January 2002
          • 719

          #5
          Om de är så små så de knappt syns så är nog den bästa chansen för dem att överleva om du tar bort alla övriga fiskar utom dem ifrån karet, att ge dem mat är problem men genom att de går kvar i ett inkört akvarie så finns där en hel del för dem att äta i form av alger, microfilm på växter, glas och annan inredning.
          När jag får yngel av en art med små yngel brukar jag gem dem bitar av squash som jag förvällt och fryst in, jag lägger dem i blöt på morgonen och ger dem det på kvällen...på denna bit bildas små micro organismer som de äter men jag flyttar ynglen till en separat behållare som är nedsänkt i odlingskaret och med konstant vattenutbyte vilket du kanske inte har möjlighet till.
          Även om du inte klarar alla yngel i första alternativet så kommer en hel del ändå att överleva...tänk på att ynglen kan sugas in i filterpumpen också men om du har en bit filtermatta hemma kan du trä den över insuget och om den är för grov får du trä på ett finmaskigt nät utanpå typ en gammal håv eller nåt.

          Mvh Janne
          http://www.goc.se

          Kommentar

          • Marit
            • September 2004
            • 244

            #6
            Tjenare!
            Jag har en Aquael fan 1 innefilter i det karet nu, med en nylonstrumpa trätt över eftersom jag har yngel där sen tidigare.
            Det enda jag har ledigt just nu är ett 15liters plastkar som är igång utan fiskar i. Hade tänkt det åt ynglen först men nu blev det inte så. Problemet är att jag inte har ngn lampa till det, så det är mörkt där. Tror inte ynglena skulle uppskatta det, direkt.
            Karet där dom går har bara varit igång ett par veckor, så jag vet inte hur det är ställt med alger och mikro.... Föräldrarna får som sagt algtabletter som tillskott.
            Någon annan teori om hur sjutton tre yngel kan försvinna spårlöst? =)
            105 liter blandad kompott, mest levandefödare....

            Kommentar

            • JE
              • January 2002
              • 719

              #7
              Bättre att låta malynglen gå kvar än att flytta dem,du lär få problem att fånga upp dem eftersom de är så små.
              Även om karet bara varit igång ett par veckor har det hunnit bildas en del smått och ätbart...du kan alltid prova med att ge dem maltabletter också om de vågar sig ner på botten kommer de "gnaga" lite på dessa också.
              Beror på hur små svärdbärar yngel du har men om de dött och du har grus i botten lär de försvinna "spårlöst", både svampar och bakterier bryter ner dem snabbt och de vitnar så man inte ser resterna så bra eller syskonen har ätit på dem. Att tex. blanda olika storlekar på yngel av levandefödare är inte heller lyckat, ett större yngel attackerar de mindre även om de inte får plats i munnen och om det dör äts det upp...för att det skall gå helt bra mellan dessa yngel behöver alla vara nästan lika stora.

              Mvh Janne
              http://www.goc.se

              Kommentar

              Arbetssätt...