metallpansarbäbisar!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Black_666
    • October 2003
    • 475

    metallpansarbäbisar!

    JAAAAA! Efter att ha flyttat runt 170ägg så har jag nu minst 7 st små rackare... Hade tänkt att börja om i yngelkaret och skulle tömma ut allt vattnet... och självklart var det något litet som simmade åt "fel" håll... Och när man väl hittat en så hittar man massor! ~ Jag är SÅ glad *hoppar upp och ner och klappar händerna samtidigt som hon piper*
    Black Molly
  • SaraP
    • August 2004
    • 140

    #2
    hur går det med ynglen?
    *Min Zoon*

    Kommentar

    • Marie J
      • January 2004
      • 10616

      #3
      Grattis!
      Alltid lika kul när man får läsa att någon haft tillökning i sitt kar.
      /Marie.

      Min zoon Mina hundar Min Dagbok
      En vis man sa; Det man säger sig inte kunna, det vill man inte...

      Kommentar

      • Black_666
        • October 2003
        • 475

        #4
        Jag städade i yngelburken och nu är siffran uppe i 11 bebisar, varav 3-4 är så stora att jag nästan vill kalla dem barn snarare än bebisar.

        Att de kläcktes exakt rätt för mig är en helt annan historia, har ett nytt 125L utan städpatrull men med 10 svärdbärare som ska bly ynglenas nya bostad (de små liven ska bara får växa till sig lite, jag drar nog gränsen vid 1cm mal... Vill ju inte få dem uppätna!)

        Jag ska se om jag inte kan lura de vuxna malarna till att leka lite till, det är ju roligt!
        Black Molly

        Kommentar

        • Sonja
          • October 2003
          • 7357

          #5
          Grattis! Perfekt med ett lite större kar för dom sen. Dom växer bra mycket bättre då. Men flytta dom inte när dom är för små. Det är lättare att hålla koll på att dom hittar mat om yngelkaret inte är för stort i början när det är så pass få att dom inte behöver trängas. Du kommer att ha en liten fiskfabrik i vinter ;-). När du hittar ny rom så flyttar du bort de större ynglen. Jag har blandat yngel i lite olika storlekar med varierande resultat. För det mesta går det bra. Då menar jag nykläckta med såna som är några veckor gamla redan. När dom vuxit till sig lite mer kan man sätta ihop dom med föräldrarna om man har plats där.
          Alltid nyfiken!
          Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

          Kommentar

          • Black_666
            • October 2003
            • 475

            #6
            Problemet med den lösningen (att låta dem gå med föräldrarna) är att jag har väldigt hungriga tetror i det akvariumet. Dessutom är det så stort att jag sällan ser alla de vuxna individerna heller... Kanske lite för bra?

            Jag får väl leta reda på en liknande burk som jag har nu och flytta de största dit så alla ynglena växer lite snabbare (stor plats = yngle som växer så det knakar!)


            Något som dock är lite lustigt är att föräldrarna har slutat leka... De visar lekbeteende med det blir ingen rom... Jag ska prova att öppna ett fönster igen, nog för att det blir hiskeligt kallt på nätterna, men det gillar malskrällena [så säger jag alltid, men kärleksfullt] ju tydligen

            Känns rätt häftigt att det funkar, att se att man kan efterlikna naturen så till den grad att vuxna fiskar leker, sen är det ju VÄLDIGT konstlat med en liten balja utan andra fiskar och mathylenblått, men så gör man väl vad man måste för att hålla sina älskligar och deras barn vid liv?
            Black Molly

            Kommentar

            • junilla
              • January 2003
              • 32

              #7
              Grattis till tillökningen =) jag tror inte det är någon fara med att stoppa i dem till tetrorna, kanske om du har vuxna sorgmanteltetror, men neonisar går, jag har själv en massa guppy yngel med mina neonisar och inte en enda har försvunnit, tror det är runt 30 yngel....visst finns risken, men jag tror ändå att de inte blir uppätna...lycka till =)
              Bubblan82

              Kommentar

              • Black_666
                • October 2003
                • 475

                #8
                Tanken är att ynglena ska gå hos mina svärdbärare, och därför har jag satt gränsen vid 1cm, då måste ynglet verkligen sammarbeta för att bli någons middag, dvs simma in i svärdbärarens mun... Nåja, det är bara att vänta och hoppas
                Black Molly

                Kommentar

                • Black_666
                  • October 2003
                  • 475

                  #9
                  4 överlevare (som är över 1cm) som ska få flytta inom kort
                  Black Molly

                  Kommentar

                  • Sonja
                    • October 2003
                    • 7357

                    #10
                    Vad kul. Hur många yngel har du sett hittills?
                    Alltid nyfiken!
                    Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                    Kommentar

                    • Black_666
                      • October 2003
                      • 475

                      #11
                      Som mest var de 11... Tydligen uppskattades inte det där vattenbytet jag gjorde
                      Black Molly

                      Kommentar

                      • Sonja
                        • October 2003
                        • 7357

                        #12
                        Aj, då . Jag brukar ta vatten från föräldrarnas akvarium till vattenbyten hos de små precis i början. Sen brukar jag ta vatten från kranen som får stå upphällt en dag i en hink. Till sist när ynglen är kanske 10 mm i totallängd tar jag vatten direkt från kranen. Men jag har fått för mig att jag kanske är för försiktig. Men jag råkade ut för att några yngel dog för ett tag sen när jag var så korkad att jag rengjorde ett skumgummifilter lite för mycket . Tror det är bättre att byta ofta men inte så jättemycket. Hur gjorde du när du bytte och det dog yngel? Hade du inte bytt på ett tag då? Det behöver inte vara just vattenbytet heller. Du hade inte testat någon ny mat, eller så? Det har jag råkat ut för.
                        Alltid nyfiken!
                        Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                        Kommentar

                        • Black_666
                          • October 2003
                          • 475

                          #13
                          Grejjen var den att jag trodde att jag itne hade fått några yngel alls, så jag hade inte bytt något på 3 veckor (så feeeel!) och eftersom jag hade tänkt börja om så hade jag lyckats hälla ut omkring 15liter ac de 20 jag hade från början, kvar fanns yngel, smuts och en skvätt vatten...så det jag gjorde var att ta lite nytt vatten från föräldrarnar kar i ungefär 5-7dagar och sedan slamsuga för att få bort skräpet och sen hälla på lite nytt för att kompensera för det som försvunnit... Inte alls omtyckt
                          Black Molly

                          Kommentar

                          • Sonja
                            • October 2003
                            • 7357

                            #14
                            Du gjorde det bästa som gick att göra. Man lär sig hela tiden. Jag gjorde något liknande när jag oväntat fick min allra första corydoraslek för många år sen. All rom verkade mögla. Plötsligt när jag höll på att tömma ur vatten simmade det förbi ett nykläck yngel framför slangen. Ungefär hälften av rommen som låg i en hög på botten kläcktes, men alls såg mögligt ut. Otroligt ändå.
                            Alltid nyfiken!
                            Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                            Kommentar

                            • Black_666
                              • October 2003
                              • 475

                              #15
                              Ja, något var jag ju tvungen att göra...
                              Black Molly

                              Kommentar

                              Arbetssätt...