en snabb Ancistrus fråga bara

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • weezo
    • September 2004
    • 103

    en snabb Ancistrus fråga bara

    ja har en Ancistrus mal men ja vet inte riktigt om de e en hona eller hane...
    den e ca 10 cm och har spröt på nosen som e ca ½cm..
    ja har läst att hanarna har skägget men på allas bilder man sett så e allas skägg längre och ja vet inte om honorna kanske kan ha lite skägg..
    ja skulle fotta den nyss men de va slut på batteri i kameran
    så ja vet inte om ja ska skaffa en hane eller hona till den stackaren som e här redan
  • Fishy
    • February 2004
    • 53

    #2
    Honor har enligt min erfarenhet inget skägg alls. Även när det gäller Ancistrus...
    VF Aulonocara maisoni, Auloncara "Ruby Red"
    Labidocramis "Golden"
    Tramitochromis intermedius
    Glasmalar

    Kommentar

    • weezo
      • September 2004
      • 103

      #3
      ok så då borde de va en hane.
      men sen komm ja på en till..
      en hona utan en hane får den ägg i magen även utan en hane?
      och lägger den äggen isånna fall?

      Kommentar

      • nikki
        • May 2004
        • 224

        #4
        Jag köpte en ancistrus med lite spröt runt om på nosen och på akvariebukiken så trodde dom att det var en hona. ( kan tillägga att dom är väldigt kunniga i butiken) Idag är jag dock osäker, den har haft korta spröt runt om hela nosen , men nu har två utav spröten blivit lite längre och så har den fått ett spröt även högre upp på huvudet som är kanske 3 mm långt så jag har inte en susning om det är en hona eller en hane.

        Jag har en till ancistrus men som inte har några spröt alls men jag misstänker att det ändå är samma kön som den större eftersom den stora kör iväg den lilla hela tiden om dom råkar hamna bredvid varandra. Skulle vara kul om man kunde lyckas klura ut könen så att jag kan köpa en till ancistrus av motsatt kön för jag skulle gärna vela få små ancistrus yngel.

        Så alltså jag har haft samma fundering som du och på akvarie butiken sa dom att både honor och hanar kan få spröt men att hanarnas spröt blir längre.
        Katti

        Kommentar

        • solbacka
          • January 2004
          • 3952

          #5
          Mina 3 honor har inga spröt alls, hanen har spröt. Min hane jagar iväg honorna ibland och honorna jagar varandra. Hade jag haft fler hanar så hade de också jagat varandra.
          350l Diskus 275l SA växt
          100l tanganynika
          Min dagbok Mina bilder
          Min alldeles egna zoon

          Kommentar

          Arbetssätt...