Jag är med rom

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Michael Legnér
    • January 2002
    • 467

    Jag är med rom

    Eller rättare sagt mina Corydoras sterbai är med rom! De har lagt små grupper (om två eller fler) ägg lite här och var på bladstjälkar, doppvärmare, trasiga blad, glasrutan, stenkol etc.

    Det måste vara sterbai-malarna för övriga fiskar är bara L-malar som dels är svårare/omöjliga att få rom av och som dessutom vårdar rommen/ynglen. De sprider heller inte ut rommen.

    När jag kom hem efter helgen igår kväll såg jag fyra ställen med två ägg. Idag är det fler ägg.

    Får väl vänta och se vad som händer. Tänker inte göra något särskilt men skulle ha gjort veckobytet av vatten idag och nu vet jag inte om jag ska göra det.

    Misstänker att det kan vara pH-värdet (ca 6,3) som lockat dem till lek. Det är koldioxiden jag tillsätter som sänkt pH-värdet.

    /Micke

    Mina akvarium...
    /Micke
    Mitt akvarium
  • Aqua_Max
    • April 2002
    • 511

    #2
    Jag tror inte det är pH värdet. Sedan ett par månader tillbaka har mina Corydoras sterbai lekt minst en gång i veckan i mitt 720 liter diskusakvarium där jag byter 50% vatten med rent kranvatten ungefär var 4-5 dag vilket gör att PH värdet brukar ligga på ca 7,6-7,8 i akvariet.

    De största förändringarna i akvariet jämfört med tiden innan sterbai malarna började leka så ofta är att jag gallrade ut drygt hälften av diskusarna, vilket höjde syrehalten och vattenkvaliteten betydligt, då det var rätt så trångt i akvariet tidigare. Den andra förändringen är att jag började mata mer med vita mygglarver och mindre med artemia samt mer fodermängd av torrfoder, räknat per diskus, vilket ger lite mer mat över till malarna.

    Diskusarna tycker sterbaiägg är jättegott, de följer efter sterbai honorna och äter upp äggen direkt efter äggläggningen. Rätt så irriterande med alla äggskalsrester på akvarierutorna, jag får göra rent rutorna mycket oftare nu. Endast bakom en av pumparna vid en luftutströmmarsten får äggen chans att sitta kvar eftersom diskusarna inte når in dit. Ett sterbai yngel klarade sig i akvariet tills det blev nästan 3 cm, innan en av diskusarna åt upp den, det tog flera timmar för diskusen att lyckas svälja hela fisken.

    ~~~ Max Photo ~~~
    ~~~ Max Photo ~~~

    Kommentar

    • Michael Legnér
      • January 2002
      • 467

      #3
      <BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>
      ...Ett sterbai yngel klarade sig i akvariet tills det blev nästan 3 cm, innan en av diskusarna åt upp den, det tog flera timmar för diskusen att lyckas svälja hela fisken.

      ~~~ Max Photo ~~~
      <hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>

      Så du har bara lyckats med nästan en? Eller har du fått fler yngel? Kan du se skillnad på de ägg som kläcks och de som inte kommer att göra det? Hur lång tid tar det innan de kläcks?

      /Micke

      Mina akvarium...
      /Micke
      Mitt akvarium

      Kommentar

      • Boerboel
        • September 2002
        • 473

        #4
        Inte för att jag har några egna erfanrenheter, men detta är vad jag läst om pansarmals-lek:

        *Lågtryck gör oftast att de börjar bli "villiga", alltså är hösten/vintern den vanligaste tiden för att få dem till lek.

        *Sänk pH-värdet, tror att rommen inte möglar lika lätt då.

        *Stora och täta vattenbyten.

        *Tätt planterade växter (det kanske är beroende på art, jag läste om den fläckiga varianten).

        Lycka till!!



        //Helena
        //Helena

        Kommentar

        • Aqua_Max
          • April 2002
          • 511

          #5
          <BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>Så du har bara lyckats med nästan en? Eller har du fått fler yngel?<hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>Det har kläckts fler yngel, men de har försvunnit på ett tidigare stadium. Jag funderar på att ta ut de finaste av lekdjuren och leka av dem i ett annat akvarium.

          <BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>Kan du se skillnad på de ägg som kläcks och de som inte kommer att göra det?<hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>Ja. Alla ägg som blivit lagda bakom pumpen vid luftutströmmaren har utvecklats (man ser ynglens ögon) och kläckts. Har inte haft några "vitingar" utav dessa. Det är dock inte så många ägg som läggs där. Det brukar bli ett par hundra ägg sammanlagt per vecka som läggs i akvariet, men bara ca 3-10 st av dessa läggs på det diskus skyddade stället. Från erfarenhet av andra corydorasägg så brukar äggen inte få några svarta ögon och blir så småningom vita och möglar om de inte är befruktade, eller kan börja mögla trots att de är befruktade om man inte har bra vattenkvalitet och vattencirkulation, speciellt om det finns mögliga foderrester etc i akvariet.

          <BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>Hur lång tid tar det innan de kläcks?<hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>Jag har inte räknat. Den höga temperaturen (ca 29 grader) gör nog att det går snabbare än i normalfallet, så även om jag hade räknat kanske du inte skulle ha så mycket nytta av att veta tiden, om du har dina malar i en annan temperatur?

          ~~~ Max Photo ~~~
          ~~~ Max Photo ~~~

          Kommentar

          • Michael Legnér
            • January 2002
            • 467

            #6
            Är rommen med en vit pick inuti möglig eller "död"?

            Jag har mellan 26 och 27 grader i vattnet.

            /Micke

            Mina akvarium...
            /Micke
            Mitt akvarium

            Kommentar

            • Aqua_Max
              • April 2002
              • 511

              #7
              <BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>Är rommen med en vit pick inuti möglig eller "död"?<hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>Nej, det behöver det inte vara. Det är normalt med en LITEN vit prick i början av äggets utveckling. Däremot om HELA ägget skulle bli vitt inuti så är det fel på det.

              ~~~ Max Photo ~~~
              ~~~ Max Photo ~~~

              Kommentar

              • Michael Legnér
                • January 2002
                • 467

                #8
                <BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>
                <BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>Är rommen med en vit pick inuti möglig eller "död"?<hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>Nej, det behöver det inte vara. Det är normalt med en LITEN vit prick i början av äggets utveckling. Däremot om HELA ägget skulle bli vitt inuti så är det fel på det.

                ~~~ Max Photo ~~~
                <hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>

                Tja, den som lever får se. En del ägg har försvunnit dock. Kanske uppätna av siamesalgätarna. Eventuellt försöker jag få igång ett 20-liters anslutet till det stora akvariet (vattnet pumpas ur det lilla och sugs in från det stora, ett experiment).

                /Micke

                Mina akvarium...
                /Micke
                Mitt akvarium

                Kommentar

                Arbetssätt...