Indisk glasmal svår?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • maanda
    • September 2004
    • 423

    Indisk glasmal svår?

    Undrar om Kryptopterus minor (Indisk glasmal) verkligen är så svår som det står i zoopets beskrivning.. Där får den en fyra, men de flesta som har skrivit sin egna åsikt om dom tycker att den är lättare.
  • erikthur
    • March 2004
    • 9953

    #2
    Jag har aldrig haft glasmalen själv men heller aldrig hört att den skulle vara så där särskillt svår.
    Har man god hand med sitt akvarium är den förmodligen inte så svår.
    Men har man inte riktigt fått den riktiga akvariekänslan än så bör man ta varningen seriöst.
    Killies is a lifetime passion

    Kommentar

    • Eva och Benny
      • August 2003
      • 26

      #3
      Vi har tre glasmalar i vårt 200 liters-akvarium med neontetror, fyra silverhajar, en kampfiskhane och två kampfiskhonor. Glasmalarna har vi haft sedan i juli och tycker att det fungerar bra. Vad skulle vara problemet?
      Eva

      Kommentar

      • schizo
        • August 2003
        • 259

        #4
        Det enda som jag har märkt är att dom är rätt känsliga vad gäller vattenkvaliteten.

        Men slarvar du inte med byten så ska det inte vara några problem.
        - 250 liter sydamerikanskt (nästan)

        Kommentar

        • mollypolly
          • January 2007
          • 9

          #5
          Har tagit över två st glasmalar från min lillebrorsas lilla 63-liters akvarium och jag måste säga att de verkar väldigt tåliga och lättskötta. Tror inte att de är så svårskötta som det står i artikeln. Ett bra alternativ till mindre tetror och andra stimfiskar. Jag har mina tillsammans med lugna större fiskar, 2 st scalarer, ett mosaikguramipar, en eldstjärt, ett ancistruspar och några kuhliåhlar och det verkar de trivas med. Eldstjärten, som ju kan vara rätt aggressiv art, bryr sig inte alls. Har varit på jakt efter flera glasmalar, så jag kan få ett litet stim, men har tyvärr inte hittat någon affär som haft dem. Nån som har ett tips om var man kan få tag på glasmalar i Helsingborgstrakten?

          Kommentar

          • maria_
            • March 2007
            • 2867

            #6
            Ursprungligen postat av mollypolly
            Har tagit över två st glasmalar från min lillebrorsas lilla 63-liters akvarium och jag måste säga att de verkar väldigt tåliga och lättskötta. Tror inte att de är så svårskötta som det står i artikeln. Ett bra alternativ till mindre tetror och andra stimfiskar. Jag har mina tillsammans med lugna större fiskar, 2 st scalarer, ett mosaikguramipar, en eldstjärt, ett ancistruspar och några kuhliåhlar och det verkar de trivas med. Eldstjärten, som ju kan vara rätt aggressiv art, bryr sig inte alls. Har varit på jakt efter flera glasmalar, så jag kan få ett litet stim, men har tyvärr inte hittat någon affär som haft dem. Nån som har ett tips om var man kan få tag på glasmalar i Helsingborgstrakten?
            Nej, men jag var i en affär i Malmö som hade glasmalar. Akvariepiraten hette den. Min mamma ville att jag skulle köpa sådana, för det har hon tjatat om ett tag nu, men artbeskrivningen har skrämt mig. OK om många tycker att den är lättare, men jag tror inte att de har skrivit att den är svår helt utan anledning. Jag tänker inte ta den risken förrän jag har haft mina akvarier en längre tid.
            Med vänlig hälsning,
            hennes höghet majestät Snailcollector Catsnuggler.

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48148

              #7
              Jag har ju skrivit artbeskrivningen och tycker som sagt att den är rätt svår. Speciellt de första månaderna men har väl acklimatiserat sig i akvariet så är den relativt oproblematisk om man håller den ihop med mycket fredliga arter.

              Att en del här skriver att den är oproblematisk beror säkert på att de som har köpt den och som den har dött för har haft den rätt kort tid och man glömmer lätt
              Däremot kommer man gärna ihåg de fiskar som man har haft länge.
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              • maria_
                • March 2007
                • 2867

                #8
                Men jag har funderat på en sak.. Är det många sådana som dör i djuraffärerna då? För jag kan inte tänka mig att de går in lika mycket för sina akvarier som privata akvarieägare som ska ha sina fiskar för alltid. Det känns i alla fall inte så, när man kommer dit och ser en massa oinredda akvarier som är helt överbefolkade och vilka det ligger en massa döingar i...
                Med vänlig hälsning,
                hennes höghet majestät Snailcollector Catsnuggler.

                Kommentar

                • mollypolly
                  • January 2007
                  • 9

                  #9
                  Ursprungligen postat av maria_
                  Nej, men jag var i en affär i Malmö som hade glasmalar. Akvariepiraten hette den. Min mamma ville att jag skulle köpa sådana, för det har hon tjatat om ett tag nu, men artbeskrivningen har skrämt mig. OK om många tycker att den är lättare, men jag tror inte att de har skrivit att den är svår helt utan anledning. Jag tänker inte ta den risken förrän jag har haft mina akvarier en längre tid.
                  Tack för tipset Maria. Ska kolla när jag är nere i malmö nån gång =). Tycker glasmalarna är så söta att jag måste ha fler.

                  Kommentar

                  • maria_
                    • March 2007
                    • 2867

                    #10
                    Jo, de är ganska speciella faktiskt. Synd att de ska vara så känsliga bara.
                    Med vänlig hälsning,
                    hennes höghet majestät Snailcollector Catsnuggler.

                    Kommentar

                    Arbetssätt...