Hur många ancistrus i 540?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • zoomi
    • August 2004
    • 829

    Hur många ancistrus i 540?

    Har en segelfenspleco på 12cm som nu går i ett 200l, tänkte flytta över den och efter det köpa ancistrusar, hur många tänkte på 4-5 stycken, är det för mycket/lite ? Är det stor chans att dem parar sig, ska man köpa små eller stora ancistrusar, tack på förhand!
    P.S Ska ha mbunas i karet, typ rödzebra, demasoni och L, hongi m.m
    ca 25 ciklider
  • zoomi
    • August 2004
    • 829

    #2
    kan ingen svara?

    Kommentar

    • Theo
      • January 2004
      • 203

      #3
      Max 2 hanar.. 1 att rekommendera... Honor lite fler.
      Vill du ha yngel på malarna ska du köpa nyligen könsmogna fiskar.

      Vet inte vad ancistrus tycker om dina ciklider dock.

      Har jag fel?
      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=155688

      Inte så mycket än... men det kommer!

      Kommentar

      • zoomi
        • August 2004
        • 829

        #4
        jag vet inte, det är därför jag frågar ^^

        Kommentar

        • zoomi
          • August 2004
          • 829

          #5
          inga fler som kan svara?

          Kommentar

          • Theo
            • January 2004
            • 203

            #6
            En ancistrus hane kan ha två honor. Ska du ha två hanar ska du också ha minst 4 honor. Eftersom det gäller 200l skulle jag satsa på 1 hane och en hona... eller två. Ej 2 hanar som jag sa innan. Kan bli fajt när de blir större.
            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=155688

            Inte så mycket än... men det kommer!

            Kommentar

            • jackson
              • September 2003
              • 1242

              #7
              Är inte 25 ciklider lite väl mycket i ditt akvarium? Eftersom man rekomenderar 1 cm fisk per liter vatten. Blir inte dessa fiskar som du tänkt dig blir ju runt 10 cm eller mer. Då behöver du uppåt 270-300 liter för dessa fiskar (ancistrusarna, Ancistrus dolichopterus?, blir 10-13 cm för hona resp hane).
              Växtakvarium (typ djungel) 540l i Gävle och mer "städat" 450 l i Lumsheden.
              Jag försöker undvika att mata troll. För övrigt anser jag att Kjell skall sluta med godtyckligt modererande av inlägg.

              Kommentar

              • zoomi
                • August 2004
                • 829

                #8
                nej... asså.. jag har gibbicepsen i 200l akvariumet men jag ska flytta över den till 540 liters men jag vill ha ancistrusar också... hur många?

                Kommentar

                • zoomi
                  • August 2004
                  • 829

                  #9
                  kan ingen svara hur många ancistrusar som passar med gibbiceps i 540 liter?

                  Kommentar

                  • solbacka
                    • January 2004
                    • 3952

                    #10
                    Jag har hört någonstanns att 1 ancistrus/100 liter är lagom. Jag har 4 i 375L men lite grönt är det änndå på bakgrunden och stenar men det tycker jag är snyggt.
                    350l Diskus 275l SA växt
                    100l tanganynika
                    Min dagbok Mina bilder
                    Min alldeles egna zoon

                    Kommentar

                    • gugges
                      • May 2003
                      • 893

                      #11
                      Jag skulle nog vända på det, jag förmodar att akvariet är nystartat... mao så finns det inte så mycket för dem att äta av ännu vilket innebär att du ändå måste stödmata dem...

                      Ancistrus äter bara ett par/nån sort av alger så man kan inte braka på med fler och tro att alla alger försvinner... man får skapa bra förutsättningar angående algerna på andra lämpliga sätt och det sista lilla kan malen ta hand om..

                      Små Ancistrusar tenderar att vara mågndubbelt effektivare på att äta de alger de äter, när de blir stora så slappar de till lite... så köp dem så små du kan utan att de riskerar att bli uppätna utav dina andra fiskar...

                      Kort sagt, börja med ett fåtal(2 på sin höjd kanske) om du vill ha ancistrusar från början som städare, bäst är kanske att vänta ett par veckor innan man funderar på att sätta i dem, som sagt- 1 eller 5.. du måste ändå stödmata dem i ett nytt kar..
                      Sen om du tycker efter ett par månader att det inte räcker till så kan du ju köpa till ett par till...
                      Guardians Of Catfish - www.goc.se

                      Kommentar

                      Arbetssätt...