Min ancistrus käkar inget!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • SaraP
    • August 2004
    • 140

    Min ancistrus käkar inget!

    Hej!
    Jag har en ancistrus L-???, en liten sak på ca 10-12 cm.
    http://www.zoonen.com/perzoonen/gall...717&gid=265730Den har jag haft i några år. Jag försöker mata den med algtabletter för malar (spirulina discs), gurka och squash. Men den fattar liksom inte vitsen med gurkan & squashen... Den ligger orörd i akvariet tills den riskerar att ruttna så att jag måste ta bort den...
    Är lite orolig för den äter knappt av algtabletterna heller, och den växer inget. läste precis att de skulle växa någon cm i månaden...?!

    Har hon anorexia!? Skämt åsido, varför äter den inget? Så här har det varit hela tiden, alltså inget som hänt plötsligt!
    *Min Zoon*
  • Tant Nancy
    • April 2002
    • 5407

    #2
    En vanlig Ancistrus blir inte större än 10-12 cm och den har säkert växt färdigt om den är några år...
    De blir lata och äter lite när de blir äldre, så jag tror nog att din mal får i sig det den behöver.
    Tyvärr är det lite svårt att se på din bild hur magen ser ut.. Den ska vara rund och "go", buktar den inåt så är det något som är fel...
    Det som brukar påverka Ancistrusars aptit är:
    cirkulationen, som bör vara rejäl... ytan ska röra sig ordentligt i karet.
    Temperaturen... en temp på ca 26 grader brukar göra att de äter som bäst...
    MvH
    Tant Nancy
    www.gladafisken.aqualogen.se
    Mitt fotogalleri
    Dagbok
    Min zoon

    Kommentar

    • SaraP
      • August 2004
      • 140

      #3
      Jepp, ytan rör sig, magen buktar ut & temperaturen är 25-26 grader. kanske oroar jag mig i onödan? Hon kanske äter alger eller något...

      Jag har en fråga till: De käkar ju på rötter. Blir roten gammal så man måste byta?
      *Min Zoon*

      Kommentar

      • Tant Nancy
        • April 2002
        • 5407

        #4
        Så länge som magen buktar utåt så oroar du dig i onödan :-) Hon äter säkert alger och foderrester så att hon klarar sig...
        Roten blir inte gammal... om den inte börjar falla sönder eller se konstig ut förståss, men det ska normalt inte hända....
        MvH
        Tant Nancy
        www.gladafisken.aqualogen.se
        Mitt fotogalleri
        Dagbok
        Min zoon

        Kommentar

        • SaraP
          • August 2004
          • 140

          #5
          nä roten har inte fallit sönder tänkte bara att det som går att kvapra bort skulle ta slut... Tack för svaren!
          *Min Zoon*

          Kommentar

          Arbetssätt...