När kan man se spröten på Ancistrusyngel?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • carmahan
    • February 2004
    • 265

    När kan man se spröten på Ancistrusyngel?

    Har en liten fråga, hur gamla brukar Ancistrusmalar vara innan hanen får sina spröt? Finns det något annat sätt skilja på hane och hona?
    carmahan
  • Sonja
    • October 2003
    • 7357

    #2
    Man brukar kunna se början på spröten då ungfiskarna är ca 6-7 cm långa. Men hur gamla dom är då vet jag inte riktigt. Mer än 6 mån i alla fall. Det beror väl på hur fort dom växer.
    Alltid nyfiken!
    Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

    Kommentar

    • swetrot
      • April 2003
      • 966

      #3
      Precis som vi människor får ökad hårväxt vid olika ålder, får också Ancistrus sina spröt. En del vid 5-6 månaders ålder om deras uppväxtmiljö varit optimal, en del när det är året gamla och mer än så, även om deras uppväxtmiljö varit bra.

      Kommentar

      • carmahan
        • February 2004
        • 265

        #4
        Tack för svaren, jag har nämligen 2 st Ancistrusmalar (kallar dem för Albert och Herbert de små bråkar hela tiden) som är ca 6cm totalt, men ingen har fått några "spröt" förutom de två som sitter nedanför ögonen och detta har väl både honor och hanar eller? men den ena har blivit lite mörkare i färgen kan det vara en vägledning om vilka kön de har? Det skulle vara kul om det var en av varje.
        carmahan

        Kommentar

        • Tant Nancy
          • April 2002
          • 5407

          #5
          Det verkar väl som om du fått två honor... men ge dem lite mera tid... Annars blir det till att köpa en grabb till dem :-)

          Färgen har inget med könet att göra, utan den varierar väldigt från individ till individ...
          MvH
          Tant Nancy
          www.gladafisken.aqualogen.se
          Mitt fotogalleri
          Dagbok
          Min zoon

          Kommentar

          • Eurydike
            • September 2004
            • 931

            #6
            Jag ser början till spröt på en av mina små ancistrusar och den är inte mer än ett par månader, ca 4cm lång. Så det kanske kan vara väldigt olika.

            Kommentar

            • Tant Nancy
              • April 2002
              • 5407

              #7
              Ja, det är väldigt olika från individ till individ.. Men Eurydike... en Ancistrus som är två månader är knappast 4 cm lång... är det inte två månader sedan du köpte den??? Jag skulle snarare tippa att den är 4-5 månader om den har den längden...
              MvH
              Tant Nancy
              www.gladafisken.aqualogen.se
              Mitt fotogalleri
              Dagbok
              Min zoon

              Kommentar

              • Theo
                • January 2004
                • 203

                #8
                Satt också och grubblade på det en stund.. men vågade inget säga.
                http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=155688

                Inte så mycket än... men det kommer!

                Kommentar

                • oresare
                  • December 2003
                  • 273

                  #9
                  Åhh, så det kan ta tid alltså. Köpte mina 3 cm långa för 3-4 månader sedan. Ingen har fått minsta lilla spröt än. Jag vill inte ge upp hoppet om att jag haft tur och de två ljuvlingarna är en hane och hona.

                  Kommentar

                  • Ulla
                    • April 2002
                    • 1163

                    #10
                    Gav bort 2 ancistrusar till en kompis. De är nog runt 5-6 cm långa nu och inne på sin 3:e kull med yngel. Hanen ser ut som en riktig miniatyr av ancistrus, han har en riktig "älgkrona" på näsan! Tror att de här 2 fiskarna är födda i februari... väldigt försigkomna ungdomar tycker jag.

                    Vi håller på och jagar honan för fullt, kompisen vill nämligen inte alls ha yngel på dem. Vi trodde att vi skulle hinna se kön på dem och byta ut den ena ifall de var ett par, men malarna var snabbare än vi. Tror att det lutar åt att tömma hela karet för att få tag på både mamma och ynglen!
                    Ulla,http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=46637

                    Kommentar

                    • Eurydike
                      • September 2004
                      • 931

                      #11
                      Jaha, ja jag vet inte. Det var en vikarie i akvariebutiken den dan och han visste kanske inte så mycket. Han sa att de var 1 månad då och jag har haft dem i en månad. Jag har aldrig haft sådana förut så jag slavde vad han sa med hull och hår.


                      I alla fall har en av dem vuxit till mer än sin dubbla storlek på den här månaden och fått små spröt. Medan de andra två som var precis lika stora från början bara vuxit lite.

                      Kommentar

                      • Tant Nancy
                        • April 2002
                        • 5407

                        #12
                        Jadå Eurydike... det var nog en vikarie som inte hade koll. Jag odlar själv Ancistrus och levererar till djuraffären... ynglen är minst tre månader innan de har lämplig leveransstorlek på 2,5-3 cm. Det verkar finnas en magisk gräns just vid den åldern och storleken på ynglen... före så dör de ganska lätt, efter så verkar alla överleva. Jag misstänker i och för sig att storodlarna driver upp dem snabbare i storlek eftersom "min" handlare säger att det är många som dör om han tar från "vanliga" leverantörer medan mina "NANCistrusar" har en överlevnadsgrad på sisådär 100% :-)

                        Att Ancistrusar växer väldigt olika kan bero på mattillgång, de starkaste får mest mat... men sedan har faktiskt hannarna en tendens att växa fortare när de har paserat gränsen som jag skrev om här ovan... Tyvärr är det så att även den regeln har undantag... så det är i alla fall först när de börjar få sprötknopparna runt nosen som man vet vad det är för kön....

                        För att virra till det lite extra så kan jag berätta om mina ytterligheter då... Ett par lekte vid ca 5 månaders ålder... hannen hade max 0,5 cm långa spröt...
                        Vi hade en "hona" i vårt kar, som vi sålde när hon var drygt ett år... när hon kom i ett eget kar växte det ut en rejäl sprötbuske som visade att hon var en kille.... Den hannen gick i ett kar med en väldigt stor och dominant hanne... så utvecklingen hölls förmodligen tillbaka av detta...
                        MvH
                        Tant Nancy
                        www.gladafisken.aqualogen.se
                        Mitt fotogalleri
                        Dagbok
                        Min zoon

                        Kommentar

                        • Eurydike
                          • September 2004
                          • 931

                          #13
                          De födde upp dem själva i butiken. Mina var inte 2 cm ens. De borde inte ha sålt dem så tidigt alltså??

                          Kommentar

                          Arbetssätt...