Bortjagad gibbiceps, vad göra?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • fc25
    • September 2003
    • 330

    Bortjagad gibbiceps, vad göra?

    Jag flyttade en Ancistrus(6-8cm) som jag hade i ett mindre kar till ett 220L där det redan bor en Gibbiceps(14-16cm), har läst lite gamla trådar och har sett att detta borde fungera. Ancistrusen jagade bort
    Gibbicepsen från "sin" grotta direkt och den verkar helless(kan man ju förstå), jag trodde det skulle försvara "sin" grotta bättre och "inkräktaren" skulle få nöja sig med grottan han fick med sig från sitt gamla hem.
    Frågan är nu, vad göra? Jag vill ha kvar Gibbicepsen, bör jag ta bort Ancistrusen direkt eller kommer det att ge sig? Gibbicepsen FÅR INTE DÖ!
    //Fredrich
  • Holmby
    • February 2004
    • 1118

    #2
    Sätt i lite fler gömställen. Borde inte det fungera?

    Kommentar

    • fc25
      • September 2003
      • 330

      #3
      Ja får testa med det, men han verkar så himla kaxig den lille rackarn.
      //Fredrich

      Kommentar

      • Haleli
        • August 2003
        • 413

        #4
        Hej fc25 !

        Tids nog så har du en 50 cm lång Gibbiceps,då får du se vem som verkligen är "kaxig" !
        MVH
        Lisa

        Kommentar

        • jarinen
          • February 2003
          • 801

          #5
          Tror det är lugnt och att gibbicepsen inte ens förstår att den blir utmanad. Skulle du släppa i en pleco eller gibbi i samma storlek så skulle nog din gibbi visa lite pondus. Vad jag vet så har väl aldrig en mal dödat en annan ens genom att stressa ihjäl den.

          Klarar du inte att se det som händer får du väl sära på dom, för malarna är det säkerligen ingen fara.




          Mvh Jari

          Kommentar

          • fc25
            • September 2003
            • 330

            #6
            Ursprungligen skickat av Haleli
            Hej fc25 !

            Tids nog så har du en 50 cm lång Gibbiceps,då får du se vem som verkligen är "kaxig" !
            MVH
            Jag har hört det men jag tvivlar på att den kommer att bli så stor för den har inte växt nåt nämnvärt på 1½ år och borde va c:a 5 år gammal nu, mat får den så det räcker så det är inte problemet. Jag frågade i en tidigare tråd om det verkligen kunde va en Gibbiceps jag har, svaret jag fick var att det var det. Vi får väl se.
            //Fredrich

            Kommentar

            • fc25
              • September 2003
              • 330

              #7
              Ursprungligen skickat av jarinen
              Tror det är lugnt och att gibbicepsen inte ens förstår att den blir utmanad. Skulle du släppa i en pleco eller gibbi i samma storlek så skulle nog din gibbi visa lite pondus. Vad jag vet så har väl aldrig en mal dödat en annan ens genom att stressa ihjäl den.

              Klarar du inte att se det som händer får du väl sära på dom, för malarna är det säkerligen ingen fara.




              Mvh Jari
              Jag har redan tagit bort ancistrusen för jag tyckte så synd om "Merlin"(Gibbiceps?), jo min sambo har döpt honom(henne?)
              Dessutom hade ryggfenan fått skador så jag vågade inte låta dom hålla på, bara hoppas att det läker nu.
              //Fredrich

              Kommentar

              • Maria - Sjöjungfru

                • January 2004
                • 4236

                #8
                Ryggfenan läker säkert ihop!
                Min Gibbi fick både ryck och stjärtfenan "fläkt" när jag hade sandbyte i höstas, men det läkte ihop på några dagar.
                Lycka till!
                Maria - Sjöjungfru

                Kommentar

                • Haleli
                  • August 2003
                  • 413

                  #9
                  Hej fc25 !

                  14-16 cm når en Gibbiceps,(välmatad),på ungefär 2 år !
                  Vad matar du den med ? Jag tvivlar på att den får tillräcklig mängd med rätt foder.Min största Gibbi är 50 cm och ca 9 år nu. Dom är storätare !
                  Massor med mat,hemlagad räkmix,fiskbullar,(i buljong),alg-wafers,gurka,brysselkål,torrfoderflingor, mm.-och stora vattenbyten krävs varje vecka för deras utveckling till praktdjur !
                  MVH
                  Lisa

                  Kommentar

                  • fc25
                    • September 2003
                    • 330

                    #10
                    Ursprungligen skickat av Haleli
                    Hej fc25 !

                    14-16 cm når en Gibbiceps,(välmatad),på ungefär 2 år !
                    Vad matar du den med ? Jag tvivlar på att den får tillräcklig mängd med rätt foder.Min största Gibbi är 50 cm och ca 9 år nu. Dom är storätare !
                    Massor med mat,hemlagad räkmix,fiskbullar,(i buljong),alg-wafers,gurka,brysselkål,torrfoderflingor, mm.-och stora vattenbyten krävs varje vecka för deras utveckling till praktdjur !
                    MVH
                    Jo tack, jag vet. Den får olika foder av det du har nämt här ovan förutom räkmix som jag inte har gett mig in på. Ska börja mata ännu mer så får vi se. Byter minst 30% vatten varje vecka. Det var därför jag började undra om det verkligen är en Gibbiceps. Här é han(hon?) i alla fall.
                    http://www.zoonen.com/perzoonen/visabild.asp?oid=159133#
                    //Fredrich

                    Kommentar

                    Arbetssätt...