Ancistrus frågor

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • rb101
    • May 2004
    • 28

    Ancistrus frågor

    Hejsan nu har mina Ancistrus ynglat av sig.
    problemet är att jag inte har dem i ett eget kar utan tillsammans med alla andra fiskar.

    Så hur vida de får någon mat eller inte vet jag inte. Jag har mattat dem med gurka, bryssel koll. Gurkan äter mina tigerbotier och jag tror inte ynlena vågar sig fram ditt heller.

    Hur många yngel brukar man få per kull ?
    Jag har aldrig sett mer än 3st åt gången?

    + Idag ringde en kompis och undrade om jag vill överta hans kuli-ålar (3st) är detta någon bra ide?
    käckar kuli, yglen ? de kanske till och med vill smaka på nästa omgång med rom ?

    MVH
    Robban
  • Fiskpinnen
    • January 2004
    • 89

    #2
    Mina 4 kuhli ålar brukar äta mina ciklidägg, men de har inte gett sig på mina ancistrusägg ännu. Kanske för att de inte hittar? Ancistrus honan har nämnligen lagt rom inne i en hålsten. Hannen som är lite större kommer knappt in så han kan vakta.

    Jag har aldrig försökt att få några yngel att överleva, men denna gång ska jag försöka fånga ett par ur kullen och lägga dem i ett 20liters kar. Till det karet hade jag tänkt sätta en luftpump. Räcker det?

    Kommentar

    • mattias89
      • December 2003
      • 316

      #3
      Det räcker nog ur syresynpunkt så att dom kan andas... men ancistrusarna vill ju ha ganska mkt syre och ganska strömt så jag skulle nog satsa på det minsta Powerheadet jag kunde hitta istället
      Mvh Mattias Nordfeldt

      Kommentar

      • Fiskpinnen
        • January 2004
        • 89

        #4
        Jag har en luftpump som man kan ändra tryck på (max 250l/h). Det borde räcka med att ha den på halvfart, för att det ska bli strömmt vatten.

        Kommentar

        • rb101
          • May 2004
          • 28

          #5
          Ingen som har koll på hur många yngel det kan tänkas bli ?

          Kommentar

          • robban
            • February 2003
            • 322

            #6
            tja runt en 50-60 st kan det bli

            Kommentar

            Arbetssätt...