Ancistrusen - yngel

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • rb101
    • May 2004
    • 28

    Ancistrusen - yngel

    Hejsan hur länge vaktar hannen rommen ?
    jag har fått för mig att rommen skall vara kläckt efter ca 5dagar.
    men fortsätter hannen att vakta de små ett tag till efter det också eller, hur länge i sådana fall ?

    Min hanne har varit inne i "sin grotta" sedan tors/fred förra veckan borde han inte titta ut snart med sin familj ?

    Någon som vet ?

    /Robban
  • Tant Nancy
    • April 2002
    • 5407

    #2
    1,5 till 2 veckor brukar ynglen stanna i grottan... lite beroende på hur stora faror det är utanför...
    MvH
    Tant Nancy
    www.gladafisken.aqualogen.se
    Mitt fotogalleri
    Dagbok
    Min zoon

    Kommentar

    • rb101
      • May 2004
      • 28

      #3
      Tack så mycket,
      då borde minna ygel komma fram snart då, hoppas jag

      MVH
      Robban

      Kommentar

      • Sven W
        • October 2003
        • 107

        #4
        De kullar jag haft har lämnat hannens håla ganska omgående efter kläckningen. Jag tror dock inte att detta är typiskt eftersom de flesta har erfarenheter som liknar Nancy:s.

        Förra att minska riskerna har jag ganska omgående fångat in ynglen och placerat dessa i en vanlig "yngelkasse" avsedd för levandefödare. Det är lättast att göra detta medan de fortfarande har stor gulesäck. De yngel som smitit från hannen har för mig annars haft hög dödlighet, men bäst är naturligtvis om de stannar hos hannen tills de blivit av med gulesäcken. När de blivit de är de kvicka och klarar sig rätt så bra.
        /Sven
        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=121496

        Kommentar

        • Tant Nancy
          • April 2002
          • 5407

          #5
          Hehehe Sven, vilken tur att det inte händer hos mig... eftersom en av mina honor har börjat producera kullar upp mot 200 yngel i taget... Jisses vilken massa yngelkassar det skulle bli :-)
          MvH
          Tant Nancy
          www.gladafisken.aqualogen.se
          Mitt fotogalleri
          Dagbok
          Min zoon

          Kommentar

          Arbetssätt...