Zebra pleco?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Cat
    • May 2002
    • 74

    Zebra pleco?

    Är lite nyfiken på Zebra pleco, eller Hypancistrus zebra. Hur pass svårskötta är de? Vilka andra fiskar trivs de med/trivs de inte med?

    Och hur lätta är de att få tag på? Jag tror inte jag har sett någon i någon zooaffär någon gång.

    Dom är i alla fall väldigt snygga!
    "It's nice to be important, but it's more important to be nice."
  • firre
    • February 2003
    • 170

    #2
    har aldrig sett en själv, men dom är vell inte den lättaste malen att sköta, dessutom är den j*vl*gt dyr typ 700 spen.

    Kommentar

    • Tant Nancy
      • April 2002
      • 5407

      #3
      Mjukt, syrerikt och rent vatten (alltså bra cirkulation i ett rejält tilltaget akvarium)... Passar i hop med de sydamerikaner som klarar den cirkulation man behöver för att syresätta vattnet tillräckligt.
      Man gör det bra om man får tag på en L46 för 700 kronor nu... de är jättesvåra att få tag på, och priset börjar nog närma sig 1000 kronor tror jag...
      MvH
      Tant Nancy
      www.gladafisken.aqualogen.se
      Mitt fotogalleri
      Dagbok
      Min zoon

      Kommentar

      • COBRAN
        • June 2004
        • 59

        #4
        L46 är inte mycket svårare att hålla än någon annan L-mal och går bra ihop med de flesta andra fiskar, även stora scalarer.. De största problem jag haft är hanar av samma art, de är väldigt revirlystna och kan slåss rejält.. Syretillförseln behöver bara vara normal och de kan utan problem gå i medelhårt vatten (15 gh) och även leka under dessa förhållande. De äter väldigt lite alger, och då gärna brunalger(kiselalger).. Är "carnivora" alltså köttätare och tar helst larver, dafnier osv

        Kommentar

        • Mattias Andersson
          • March 2003
          • 826

          #5
          P.g.a att de e fångststopp på dom ( vet ej om detta är tillfälligt eller ej), så är dom riktigt svåra att få tag på..

          Kommentar

          • e_cat
            • August 2003
            • 263

            #6
            Har ett starkt intresse av dessa malar tack vare den vackra teckningen!!

            Funderar på om den går bra ihop med mitt tetra stim på ca 25st.
            Simmar även kampfisk i samma tank. (hona) Vet att det är småfisk, men de är rätt stora för sin växt. (~5cm)

            Har mjukt vatten, lagom strömmning i karet och syrerikt.

            Vad kostar firren eg? Är det sant med 700kr?
            Är den svår eller vad är det för speciell skötsel med just Den malen??

            Finns det någon bra sida på svenska här på nätet?? hittar bara det som finns här på zoopet.. inte mkt info.

            Tacksam för massa svar!!!
            Mvh Sandra

            Kommentar

            • Mattias Andersson
              • March 2003
              • 826

              #7
              Har sett den från 400 Dkr och uppåt. Ingen speciell skötsel, det är bara det att den e ovanlig...

              Kommentar

              • CF Akvarielagret

                • January 2002
                • 29

                #8
                Eftersom vi har över 700 arter i lager och alltid på jakt efter Hypancistrus zebra har inte sett några på nån lista med rimligt pris på typ under 1000krst eller typ 3-4cm långa dom senaste åren
                men nu har vi fått in 7-8cm som kostar bara 1500krst.
                (så dom enda billiga Hypancistrus zebra är dom som folk har köpt för ett par år sedan)
                Vänligen
                Christer

                Kommentar

                • e_cat
                  • August 2003
                  • 263

                  #9
                  shit, det är ganska mkt pengar för en fisk. vacker iofs... Koi är inte mkt billigare dom heller, trots att de är vanliga.. (en tanke bara)


                  Tack för svaren
                  Mvh Sandra

                  Kommentar

                  • Mattias Andersson
                    • March 2003
                    • 826

                    #10
                    Planteimporten har inne för 400 Dkr, iofs bara 4-5 cm. Billigare går nog inte o få tag på..

                    Kommentar

                    • firre
                      • February 2003
                      • 170

                      #11
                      nu va ju inte så långt bort (den här gången) och virra, men titta bara vad man kan lära sej på en dag=). Är man inne lite till så har jag vell lärt mej ett och annat till.=).



                      Kommentar

                      • COBRAN
                        • June 2004
                        • 59

                        #12
                        Planteimporten?? Jag kan inte hitta några, när va det, Mattias??

                        Kommentar

                        • Cat
                          • May 2002
                          • 74

                          #13
                          Tack för alla svar. Det var väl kanske lite mer pengar än vad jag hade tänkt lägga ut på en fisk, så jag får väl drömma lite istället...

                          "It's nice to be important, but it's more important to be nice."

                          Kommentar

                          • Mattias Andersson
                            • March 2003
                            • 826

                            #14
                            Fanns i förrgår men dom e väl slut nu...

                            Kommentar

                            • Azur
                              • March 2003
                              • 12946

                              #15
                              Fanns en zebra, en jättestor hona, på Akvarielagret idag: 1500:-... Den var dessutom redan tingad.
                              Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...