Malmat som grummlar vattnet.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • RickardÖ
    • August 2004
    • 30

    Malmat som grummlar vattnet.

    Hej allihopa!
    Jag har två Corydoras och tre svarta algätare, tror det är Plectosomus, men är inte säker. Ibland matar jag dem med Tetra TabiMin, men tycker att det grummlar vattnet mycket. Då jag har Skalarer i samma kar (375l) är det ett problem. Jag ger dem två till tre tabletter / dag när jag använder Tetra TabiMin, men ibland får de nöja sig med den andra maten jag ger mina andra fiskar (TetraMin, TetraMin Pro, Tetra Cichlid, Sera Flora, TetraRubin, samt frysta röda mygglarver ibland). Jag brukar byta vatten ca en gång i månaden och då byter jag ca hälften av vattnet. Denna gång gjorde jag det redan efter 14 dagar. Kanske skall jag sluta använda speciell malmat. Är det den som grummlar vattnet?
    2 akvarier
    1 375l akvarium med Scalarer
    1 27l akvarium (tomt för närvarande)
  • klara
    • September 2002
    • 1112

    #2
    Vissa bottentabletter grumlar en del ja men det är lätt avhjälpt om du börjar byta en mindre mängd vatten varje vecka istället för att vänta en hel månad. Har inte provat Tetras bottentabletter utan använder Hikari Algae Wafers och Hikari Sinking Wafers. Dessa tabletter skräpar inte ner ett dugg. Jag köper dem i lösvikt från PWSS. Hagens NutrafinMax-tabletter har jag också använt mycket, men får inte tag på dem nu när HZ lagt ner.
    Mina malar får också grönsaker så som brysselkål, broccoli, skalade ärtor, squash, gurka mm.
    /Klara
    ------------------------
    Min hemsida
    Min zoon

    Kommentar

    • RickardÖ
      • August 2004
      • 30

      #3
      Ja, jag har tänkt börja byta mer ofta, bra tips förresten med grönsaker, det har jag faktiskt aldrig prövat. Det kanske inte mina andra fiskar äter, så att malarna får ha sin mat i fred.
      2 akvarier
      1 375l akvarium med Scalarer
      1 27l akvarium (tomt för närvarande)

      Kommentar

      • klara
        • September 2002
        • 1112

        #4
        De flesta fiskar gillar ett tillskott av grönt så ge dina malar maten efter att rampen slocknat och de andra fiskarna kommit till ro. Då har malarna störst chans att få ha maten ifred.
        /Klara
        ------------------------
        Min hemsida
        Min zoon

        Kommentar

        • nilssonnet
          • January 2004
          • 603

          #5
          Hikaris maltabletter kan jag också rekommendera.
          Na klar!

          Kommentar

          • RickardÖ
            • August 2004
            • 30

            #6
            Detta låter som ett bra tips! Jag prövade att sluta ge dem malmaten och vattnet grummlades lika bra för det. Så det var den andra maten, vilket gör att man kan ifrågasätta Tetras eget påstående om att deras mat inte grummlar vattnet. Tack för alla värdefulla tips.
            / Rickard
            2 akvarier
            1 375l akvarium med Scalarer
            1 27l akvarium (tomt för närvarande)

            Kommentar

            • RickardÖ
              • August 2004
              • 30

              #7
              Nu tror jag mig veta att det är växtnäringen (tabletter) som ligger rätt ytligt. För när jag bytte vatten efter en vecka (i mitt 375 l akvarium), gick det en dag, sedan var det lika grummligt som innan. Så nu kommer jag att pröva att peta ner tabletterna i sanden och se om det hjälper.
              2 akvarier
              1 375l akvarium med Scalarer
              1 27l akvarium (tomt för närvarande)

              Kommentar

              • nilssonnet
                • January 2004
                • 603

                #8
                Häll istället i flytande gödning, Tropica Master Grow (TMG) är att rekommendera.
                Na klar!

                Kommentar

                • RickardÖ
                  • August 2004
                  • 30

                  #9
                  Jag har läst att flytande gödning är för "växtakvarier" (dvs bara växter men inga fiskar) och att man skall ha tabletter i akvarier som är "blandade" (dvs både fiskar och växter). Kommer kanske att kolla upp flytande gödning ändå.
                  2 akvarier
                  1 375l akvarium med Scalarer
                  1 27l akvarium (tomt för närvarande)

                  Kommentar

                  • nilssonnet
                    • January 2004
                    • 603

                    #10
                    Tips: Gör en sökning här på forumet, här står det jättemycket om tablettgödning vs. flytande gödning.
                    Na klar!

                    Kommentar

                    • mavve
                      • August 2003
                      • 283

                      #11
                      Ursprungligen skickat av RickardÖ
                      Jag har läst att flytande gödning är för "växtakvarier" (dvs bara växter men inga fiskar) och att man skall ha tabletter i akvarier som är "blandade" (dvs både fiskar och växter). Kommer kanske att kolla upp flytande gödning ändå.
                      Du kan absolut använda flytande gödning i ditt "blandade" kar. Läs som sagt lite här på forumet. TMG (Tropica Master Grow) är väl det som är mest populärt.

                      // Martin

                      Kommentar

                      • RickardÖ
                        • August 2004
                        • 30

                        #12
                        OK, då vet jag detta. Det verkar som om det var malmaten i kombination med för mycket gödning som grummlade vattnet. Nu är det inte helt borta, men jag har tagit bort all gödning. Några vattenbyten till, så försvinner nog det grummliga.
                        2 akvarier
                        1 375l akvarium med Scalarer
                        1 27l akvarium (tomt för närvarande)

                        Kommentar

                        • RickardÖ
                          • August 2004
                          • 30

                          #13
                          Tyvärr har jag fått byta vatten nu för vattnet blir grönt, kan det vara algblommning? Jag kommer att starta en ny tråd för detta under mappen "akvarievatten" (antagligen). Ett inägg till kommer jag att göra på denna sida för att ge er länken, så bara klicka på inlägget nedan.
                          2 akvarier
                          1 375l akvarium med Scalarer
                          1 27l akvarium (tomt för närvarande)

                          Kommentar

                          • RickardÖ
                            • August 2004
                            • 30

                            #14
                            Här är länken till den nya tråden, som jag lovade ovan:
                            http://www.zoopet.com/akvarium/forum/topic.asp?TOPIC_ID=32089
                            2 akvarier
                            1 375l akvarium med Scalarer
                            1 27l akvarium (tomt för närvarande)

                            Kommentar

                            • RickardÖ
                              • August 2004
                              • 30

                              #15
                              Denna tråd är nu formellt avslutad. Tack alla deltagare för era goda råd, tyvärr verkar det vara en annan orsak än jag först trodde. / RickardÖ
                              2 akvarier
                              1 375l akvarium med Scalarer
                              1 27l akvarium (tomt för närvarande)

                              Kommentar

                              Arbetssätt...