hyplosternom thoractum ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • JaKoB
    • October 2002
    • 44

    hyplosternom thoractum ?

    <font color=pink></font id=pink><font face='Comic Sans MS'></font id='Comic Sans MS'>
    Är det någon som har denna malen ?

  • Guy Palm
    • March 2002
    • 5720

    #2
    Hej Jacob
    Jag har själv inte denna arten utan den mindre Hoplosternum pectorale.Det enda som skiljer dem är storleken. Den mindre blir omkring 12 cm. Annars skall de skötas på samma sätt.
    Långsträckt pansarmal (Hoplosternum thoracatum) kommer ursprungligen från Sydamerika. Det är en vacker, ganska lekvillig och intressant mal. Till dess märkliga lekbeteende hör att den bygger skumbo i vilket romkornen placeras tills de kläcks. Man får dock passa på föräldrarna, för det händer att de äter den egna avkomman. Arten blir upp till 18 cm lång.
    De är fredliga "utom när hanen passar skumboet", dagaktiva och nästan alltid i rörelse.
    Observera stavningen

    Guy

    Guy
    ,Poecilia,SKS,GOC,

    Kommentar

    • JaKoB
      • October 2002
      • 44

      #3
      mAN TACKAR men det står ju ingenting om denna malen på zoopets register ?

      Kommentar

      • Guy Palm
        • March 2002
        • 5720

        #4
        Hej
        Helt riktigt att det inte står något om denna malen på Zoopet. Som jag ser det är det helt omöjligt att ha med samtliga akvariefiskar som finns i något artregister. Lite tråkigt när man hittar en art som inte finns med, men det är då man har nytta av forumet. Eftersom vi är så många medlemmar brukar det nästan alltid vara någon som kan svara. Om man mot förmodan inte skulle få något svar så har man alltid möjligheten att använda någon av de många sökmotorerna som finns. T.ex Google.

        Guy

        Guy
        ,Poecilia,SKS,GOC,

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48148

          #5
          Hej,
          Det gäller ungefär samma för Hoplosternum thoracatum som för H.littorale som finns med i Zoopets artregister http://www.zoopet.com/akvarium/fisk.asp?NR=346,
          Allmänt om denna grupp med fsikar kan du också läsa om på http://www.zoopet.com/akvarium/artikel_visa.asp?NR=73
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell

          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • Bilbo
            • February 2002
            • 2119

            #6
            Hej!

            Jag har haft denna mal och det jag kan säga om den är att den blir stor. Och när den blir stor blir den lätt bråkig, inte så att den är elak utan snarare stökig med de andra fiskarna, vi var tvugna att lämna bort våran eftersom det inte räckte till med ett 220 liters och jag ville inte ha den med mina discusar pga stökigheten. Kan man stå ut med detta är det en intressant fisk med mycket "personlighet". I mitt kar fick den väl inte rätt betingelser eftersom den var ensam!

            // Magnus



            // Magnus
            Helt akvarielös men med ett akvaterraium, 4 katter och 1 hund

            Kommentar

            Arbetssätt...