corydoras & salt !?!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Marwin
    • December 2002
    • 22

    corydoras & salt !?!

    Besökte idag traktens ledande discus importör och pratade lite fisk med ägaren som, när jag frågade om vatten beredningen i en av discus tankarna, berättade att han använde salt (2g/l) i vattnet och visade även detta med ett instrument.
    Så långt var det inget som jag reagerade på men när jag plötsligt får syn på ett stim Corydoras agassizii (kan inte svära på arten men är hyfsat säker) måste jag naturligtvis ställa frågan igen.

    <b>Svaret? jovisst salt och Corydoras inga problem</b> (för honom eller hans fiskar).

    Han har tydligen använt salt i sina akvarier i flera år och jag har aldrig sett annat än friska Corydoras hos honom.

    Jag glömde dock ställa en fråga: är det asien-importerade corydoras?
    Skall dit nästa torsdag igen och kommer att ställa frågan då.
    Men för tillfället är jag nyfiken på om någon annan haft salt till sina corysar.
  • Glenn
    • April 2002
    • 3904

    #2
    ja har använt salt tidigare till mina fiskar och corydoras men ser ingen anledning till att ha salt i karen överhuvud taget såvida fiskarna inte är sjuka.
    Mvh /Glenn

    Min Zoon

    Kommentar

    • klara
      • September 2002
      • 1112

      #3
      Ja vid vitaprickmedicinering ett antal gånger i mitt första kar med en salig blandning bestående av Corydoras, tigerbarber, platy, sebrafiskar och en siamensis. Hade inte salt i hela tiden. Corysarna har hängt med och lever än idag... fast numera slipper de salt helt.
      /Klara
      ------------------------
      Min hemsida
      Min zoon

      Kommentar

      • plizken
        • April 2004
        • 1293

        #4
        Som sagt, Corydoras och salt är sällan en bra idé. Dom kan klara det men dom kan dö..
        Don't be afraid to try something new. Remember, amateurs built the Ark...Professionals built the Titanic!

        Kommentar

        • Azur
          • March 2003
          • 12946

          #5
          Har en Corydoras paleatus som går i bräckvatten. Den hamnade där för att den var döende, flöt omkring på sidan i ett annat akvarium. Jag tänkte jag lika gärna kunde chansa - och i bräckvattnet piggnade den till. Den har nu gått i bräckvatten i över tre veckor.

          Jag tror ryktet om Corydoras känslighet mot salt är kraftigt överdriven.
          Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

          Kommentar

          • plizken
            • April 2004
            • 1293

            #6
            Helt plötsligt tror jag det oxå. Kommer du (Azur) att vänja tillbaka den till sötvatten?
            Don't be afraid to try something new. Remember, amateurs built the Ark...Professionals built the Titanic!

            Kommentar

            • Glenn
              • April 2002
              • 3904

              #7
              tror inte att det är nån fara att köra salt till odlade corydoras men till vildfångade så kanske det skulle vara lite mer riskabelt med tanke på hur dem har det i det vilda med värden och så.
              /Glenn
              Mvh /Glenn

              Min Zoon

              Kommentar

              • Azur
                • March 2003
                • 12946

                #8
                Plizken: Jodå, den skall tillbaks till sina kompisar snart. Jag tänkte bara den skulle få äta upp sig lite först, den är rätt mager.
                Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                Kommentar

                • plizken
                  • April 2004
                  • 1293

                  #9
                  Det skulle vara intressant att höra hur en invänjning går, om det fungerar ska jag aldrig mer propagera mot salt när det gäller corydoras. =)
                  Don't be afraid to try something new. Remember, amateurs built the Ark...Professionals built the Titanic!

                  Kommentar

                  Arbetssätt...