Yngelätande Mal

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • zoomi
    • August 2004
    • 829

    Yngelätande Mal

    Ska ha en sugmal till mitt 25 l akvarium med yngel i (ca40st)
    men expediten sa att alla malar äter yngel..isåfall skulle nog en ancistrus passa. Men jag litar inte på djuraffärer så att jag frågar er...den va ca 7 cm lång, men skulle den äta yngel???
    Tack på förhand
  • mats41
    • February 2004
    • 593

    #2
    Hej då har dom fel på zoobutiken för anicistrusen är algätare och går bara på dö fisk ej levande.
    Akvarist som gillar australiskbiotop rengbågfiskar

    Kommentar

    • Millie
      • August 2003
      • 293

      #3
      Jag tror inte att det är någon risk att en ancistrus skulle ge sig på några yngel, men däremot blir en ancistrus ganska snabbt för stor för ett så litet akvarium. Köper du en liten ancistrus (för att ha ett tag innan den växt sig stor), är det bra att veta att små ancistrusar är rätt känsliga och kräver bra vattenkvalité. Och i ett yngelakvarium där man brukar mata rätt mycket kan det ju bli lätt bli problem med vattnet ibland...

      Kommentar

      • zoomi
        • August 2004
        • 829

        #4
        okej men kan ni rekommendera en vanlig bra liten icke-yngelätande mal som passar til mitt ändamål?

        Kommentar

        • rb101
          • May 2004
          • 28

          #5
          Hejsan.

          Är det ett renodlat yngelkar, som du bara använder för att rädda din små fiskar. tycker jag inte du skall ha någon mall alls ( inte för att en ancistrus äter yngel )
          I ett yngelkar är det lätt att det blir lite för mycket mat & skit.
          lägg i stället i ett par tåliga vatten växter. och när fiskarna är stora nog släpper du tillbaks dem till de andra fiskarna och gör en ordentlig rengöring av karet så det är redo för nästa kull..

          MVH Robban

          Kommentar

          • zoomi
            • August 2004
            • 829

            #6
            Okej men saken är den att jag har fått mögel i akvariumet så att efter jag gjort rent det så skulle en mal förhindra detta tänkte jag. Läs även min andra tråd
            "Yngel-akvarium med mögel ?!":
            http://www.zoopet.com/akvarium/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30268

            Kommentar

            • Tant Nancy
              • April 2002
              • 5407

              #7
              Malar äter alger... inte mögel.. Inte att rekommendera en mal till ett så litet kar...
              MvH
              Tant Nancy
              www.gladafisken.aqualogen.se
              Mitt fotogalleri
              Dagbok
              Min zoon

              Kommentar

              • zoomi
                • August 2004
                • 829

                #8
                kan man ha en liten amanoräka? dem äter väl lite flingfoder som kommer på bottnen + alger också, eller?
                Men nancy... det är inte möglet dem ska äta, bara överblivna flingfoder-flingor som ynglen inte orkar äta upp...eller gör dem inte det?

                Kommentar

                • Tant Nancy
                  • April 2002
                  • 5407

                  #9
                  Ska ha en sugmal till mitt 25 l akvarium med yngel i (ca40st)
                  men expediten sa att alla malar äter yngel..isåfall skulle nog en ancistrus passa.
                  Ancistrus är en sugmal, sugmalar äter alger, det var därför jag inte förstod vad du skulle ha malen till...sorry... Eftersom sugmalar äter alger så är väl inte överblivet foder precis rätt käk... Det är svårt med ett så litet akvarium... jag hade nog satt i några Malysiska sandsnäckor som fått käka upp matresterna...
                  MvH
                  Tant Nancy
                  www.gladafisken.aqualogen.se
                  Mitt fotogalleri
                  Dagbok
                  Min zoon

                  Kommentar

                  • zoomi
                    • August 2004
                    • 829

                    #10
                    Men hur vanliga är dem? Hur stora blir dem? Någon sajt med info??

                    Kommentar

                    Arbetssätt...