guld-ancistrus och vanliga ancistrus

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • danfr
    • March 2004
    • 26

    guld-ancistrus och vanliga ancistrus

    Har 2 stora hanar av "guld-ancistrus" och har länge letat efter 1 eller 2 honor till dom utan lycka. Har även letat efter billiga yngel som man kan köpa men det verkar oxå dåligt. Finns i handeln men dom är för dyra för att chansa på att det är en hona.

    Frågan är om man kan lägga in en vanliga hona, alltås inte albino, till dom? Kan man lyckas få yngel mellan dom?

    //Daniel
    ta till höger i vänstersvängen så får du se lite mer av naturen...
  • Millie
    • August 2003
    • 293

    #2
    Det kan fungera, fast jag kan inte garantera att det gör det till 100 %. Tydligen är åtminstone vissa guldancistrus egentligen en annan ancistrussort än vanliga bruna ancistrus, och då fungerar det inte. Men jag vet att det finns de som har blandat albino och vanliga, och det har gått bra (= det har blivit yngel). Ynglen blir dock inte gula då.

    Kommentar

    • peppito
      • December 2003
      • 1612

      #3
      Jag har hört att det skall fungera.

      "du ångrar bara det du inte gjorde"

      Kommentar

      • Tant Nancy
        • April 2002
        • 5407

        #4
        Jag släppte en guldhanne till en av mina honor i går... har inte kollat jättenoga... men det verkar som om han ligger och fläktar i dag.. inga tveksamheter där inte. Det ska inte vara något problem att blanda dem, och det finns också chanser att få några guldyngel i kullarna....
        Jag beställde först en hona... och fick en liten, som blev en hanne.. Sedan köpte jag tre yngel, och endast ett av dem visade sig vara en hona... Så tydligen är det svårt att få honor som det verkar. Min gulhona är inte könsmogen än, men det ska bli intressant att se om man kan få lite guldyngel framöver....
        MvH
        Tant Nancy
        www.gladafisken.aqualogen.se
        Mitt fotogalleri
        Dagbok
        Min zoon

        Kommentar

        • Shepard

          • March 2003
          • 13992

          #5
          Hej

          "guld" är väl bara ett finare ord för albino, som vissa affärer använder sig av för att det ska låta ovanligare och finare, t.ex så säljs albinopaletter ofta under namnet guldpalett. De flesta "guldancistrus" är nog albinovarianten av den vanliga, och då funkar det utmärkt. Det kan ju vara så att det är albinovarianten av en annan art, men det troligaste är att det är den vanliga, eftersom det är den som odlas mest.

          MVH Micke
          "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
          Min profil
          Mitt galleri

          Kommentar

          • Baggen
            • July 2004
            • 340

            #6
            Vad jag vet så är det stor skillnad på
            guld och albino ancistrus , guld är relativt
            lätt att få tag på medan albino är mycket svårare.
            Med albino menar jag kritvit ancistrus.

            /Baggen

            Kommentar

            • aquan00b
              • September 2003
              • 140

              #7
              Mm jag har 4 stycken krittvita albinos o dom är runt 8-10cm.3 honor o en hane.!
              Köpte som yngel se vilken tur jag haft ,som inte är intresserad av att odla Ancistrusar.!! Men Tant Nancy kankse kan ge mig lite tips om hur jag får igång mina ancistrusar till lek.

              Kommentar

              • Tant Nancy
                • April 2002
                • 5407

                #8
                Jodå... det kan jag göra genom att tipsa om sökfunktionen på forumet... Hoppas du inte tolkar det som att jag är en tjurkärring... känner bara att jag skrivit allt såååå många gånger...
                MvH
                Tant Nancy
                www.gladafisken.aqualogen.se
                Mitt fotogalleri
                Dagbok
                Min zoon

                Kommentar

                • aquan00b
                  • September 2003
                  • 140

                  #9
                  Nej då Nancy jag höll på o lusläsa lite på tråden nu.

                  Kommentar

                  • Tant Nancy
                    • April 2002
                    • 5407

                    #10
                    Vad bra då :-) Kan ju säga att det måste finnas 10 trådar att läsa.... Har du ytterligare funderingar så svarar jag gärna....
                    MvH
                    Tant Nancy
                    www.gladafisken.aqualogen.se
                    Mitt fotogalleri
                    Dagbok
                    Min zoon

                    Kommentar

                    • danfr
                      • March 2004
                      • 26

                      #11
                      Tjoho! Lite glad idag, hittade en hona på butiken igår. var ca 5-5,5cm och inget teckan som tydde på att det skulle vara en hane. Får låta den växa tills sig lite och hoppas!

                      Tackar för alla svar!
                      ta till höger i vänstersvängen så får du se lite mer av naturen...

                      Kommentar

                      • Tant Nancy
                        • April 2002
                        • 5407

                        #12
                        Grattis... låter nog som du lyckats finna en hona. Jag vet inte om det varit speciellt med just de guldancistrusar jag köpt... men alla tre hannarna har fått spröt när de varit riktigt små... typ 4-5 cm...
                        MvH
                        Tant Nancy
                        www.gladafisken.aqualogen.se
                        Mitt fotogalleri
                        Dagbok
                        Min zoon

                        Kommentar

                        Arbetssätt...