Zebra otocinclus

Kollaps
X
Kollaps
+ Fler alternativ
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • oktopuz
    • April 2004
    • 85

Zebra otocinclus

Hej!
    Hittade en bra sida om Otocinclus, med bland annat skillnaden mellan vittatus och macrospilus. Har där hittat en Zebra Oto, har aldrig sett en sådan, blev lite nyfiken, någon som har nån? Har macrospilus själv, är de lika i beteende osv? Eller är det endast färgen som skiljer dem åt?

Länken
    http://www.planetcatfish.com/catelog/loricari/otocincl/g_thumbs.htm

Mvh Marita
    http://www.grooda.com
  • oktopuz
    • April 2004
    • 85

Ytterligare en fråga har försökt se om mina malar är honor eller hanar, men inte lyckats så bra. Det enda som jag kan se skiljer dem åt, är att den ena är mycket mörkare. Är detta någon indikation på att det är han/hon eller är färg olika för olika individer?

Kommentar

• Sonja
      • October 2003
      • 7357

Jag har några olika otosar, bl a fem zebror och dom är verkligen trevliga. Jag upplever mina zebror som betydligt mer sociala än de andra. Ändå är de VF. Är jag nere med händerna i karet och pillar med något och dom är i vägen så får jag faktiskt knuffa bort dom lite. Dom är väldigt rörliga och pigga. Suveräna på alger i början men nu mer kräsmagade även om dom nog gnager i sig en hel del alger än. Könsskillnad får någon annan svara på. Tror att en skillnad är att honorna ofta är större och rundare. Jag kan verkligen rekommendera zebraotocinclus. Dom håller färgen bra också.
      Alltid nyfiken!
      Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

Kommentar

• oktopuz
        • April 2004
        • 85

Tack för svaret Sonja!
        Trodde att det var ovanliga fiskar, har aldrig sett någon på zoo. Vi letar efter ett större akvarium, och då skulle jag vilja ha fler ottosar, gärna en sån här. Hur du beskriver dem låter väldigt likt de jag har, vilket låter bra. (så det inte är jättestora skillnader).

Kommentar

• Sonja
          • October 2003
          • 7357

Dom är nog inte vanliga precis. Jag kollade var du bodde, tänkte om det var i "närheten" hade jag kunnat tipsa om var mina kommer ifrån. Men det var en bit bort ;-) Du kan ju fråga i dina akvarieaffärer om dom har möjlighet att ta in. Men dom är inte helt billiga, så kolla vad dom vill ha, om dom kan baställa. Jag tycker i alla fall att det är den snyggaste otocinclusen.
          Alltid nyfiken!

Kommentar

• oktopuz
            • April 2004
            • 85

Håller helt med dig, de var jättefina! Misstänkte nästan att de var lite luriga att få tag på, eftersom jag varit runt lite i Gävle, Härnösand och Sundsvall utan att se en enda! Men jag vet av en affär i Borlänge som kan ta hem fisk. Eller så får jag ta en runda till Sthml. Tack för ditt tips! Förresten.. en sak till jag har haft lite huvudbry med vad jag ska ge dem för mat, och har nyligen gett dem zucchini, vilket gått över förväntan. Vad ger du dina? Har fått tips på spenat, salladsblad mm, men endast hunnit prova zucchinin.

/marita

Kommentar

• Sonja
              • October 2003
              • 7357

Mja, dom äter lite olika faktiskt. Jag har ett gäng "vanliga" som i princip aldrig är nere på botten. Dom verkar mest gnaga i sig alger. Sen har jag en sort som troligen heter flexilis. Den är väldigt bottenorienterad och äter det mesta. Inte så mycket alger dock, verkar det som. Jag har mest pansarmalar, så all mat hamnar på botten. Så flexilis verkar äta squash, gröna ärtor och räkmix, samt olika tabletter. Kanske suger i sig någon svart eller röd upptinad mygglarv också. Zebrorna är mittemellan, inte i samma kar dock. Dom är mycket uppe i växterna, på rutorna och nere på botten då det ligger mat där. Så testa med upptinade ärtor utan skal som komplement till squashen. Testa också spirulinatabs. Jag är inte så bra på otosar, ser bara att mina är väldigt olika både på matvanor och beteende. Jag tycker det är rätt praktiskt att ha några olika typer av fisk i karen så att dom får lite olika mat att testa.
              Om du planerar att åka till Sthlm bara för zebrorna så måste du ringa och kolla att det finns. Jag har bara sett dom i två akvariebutiker och då bara någon enstaka gång. Dom går åt väldigt fort. Jag hade tur som tittade in dagen efter att dom fått leverans. Några dagar senare var alla slut igen. Dom är ju väldigt snygga och trevliga.
              Alltid nyfiken!

Kommentar

• oktopuz
                • April 2004
                • 85

Hej igen och tack för ditt svar!

Jag har ett ganska litet akvarium, och upptäckte för någon vecka sedan att det var tuggmärken på några av mina växter. Började misstänka ottosarna (att det var ont om alger)så jag provade med upptinade ärtor utan skal - inte en reaktion, de var inte intresserade alls! Testade även med räkmix, då de sa på djuraffären att ottosar skulle äta den, men tji fick jag. Det enda jag fått att fungera hittills är squash. Men jag har funderat på tabletter, så det var ett bra förslag.

Om det blir någon Sthmls resa, åker jag inte enbart för zebrornas skull, utan tar det i samband med något annat. Men det är lite frestande eftersom utbudet där är bra mycket större!

ENDAST en fråga till som jag klurat på idag, det är sällan man läser om ottouppfödning, (inget som jag är insatt/jätteintresserad av) men har du någon erfarenhet av detta?

Kommentar

• Sonja
                  • October 2003
                  • 7357

Kanske du hittar något nyttigt här: http://www.otocinclus.com/?
                  Jag har inte fått någon lek på dom, men har inte försökt speciellt heller, mer än att de går ihop med corydoras som jag triggar lite ibland för att få söta yngel . Men just zebrorna har hållit på att jaga varandra utefter rutorna några gånger.
                  Mina zebror och flexilis äter gärna lite räkmix, men inte dom "vanliga" vad jag sett. Jag vet inte riktigt vilken sort det är, antagligen minst två olika för de är olika tecknade på stjärt och stjärtrot. Men dom är minst. Zebrorna är någon cm större och flexilis störst. I Sthlm har dom funnits på Akvarielagret och på Akvarieleasing. Kanske på fler ställen också?
                  Alltid nyfiken!

Kommentar

• oktopuz
                    • April 2004
                    • 85

Ok, blev lite nyfiken om du lyckats med odling. Men tack för alla tips jag fått, det var till mycket hjälp! Om vi hittar nåt större kar ska jag absolut lägga energi på att hitta några zebror!

/Marita

Kommentar

• Azur
                      • March 2003
                      • 12946

Ottosar är mycket svårodlade, klart svårare än många andra loricarider. Åtminstone några av de små arterna i vittatus/macrospilus-gruppen har odlats, eller snarare förökat sig spontant i fångenskap, men vad gäller zebraotocinclus så känner jag bara till att den odlats efter hormoninjektioner.
                      Baensch hävdar att flexilis är lättodlad, men jag vet inte hur pålitlig den uppgiften är, då olika Hypostominae och Chaetostoma (som är ganska lättodlade) sålts under namnet Otocinclus flexilis.

Det hela kompliceras av att ottosar oftare än inte är felidentifierade; t.ex. kan praktiskt taget alla arter säljas under namnet 'affinis', medan den riktiga affinis är mycket sällsynt i handeln (jag har aldrig sett nån).
                      Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

Kommentar

• oktopuz
                        • April 2004
                        • 85

Aha, blev lite fundersam eftersom man sällan hör/läser om någon odling av dem. Verkar också som du säger att det är svårt att skilja dem åt, tittar man på bilderna på länken jag gav i början av tråden, är vissa av dem enormt lika! Tråkigt att de är svårlekta, hade varit roligt med otto yngel Iochför sig så är jag inte så inne på odling, men jag gillar otocinclus, trevliga fiskar! Zebra varianten verkar väldigt lik de jag har, förutom fägen. Skulle jag hitta nån ska jag nog slå till.

Tack för ditt svar!

Kommentar

Arbetssätt...