Salt farligt för pansarmalar??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • toni_sara
    • February 2004
    • 40

    Salt farligt för pansarmalar??

    Hur är det igentligen... är salt farligt för pansarmalar eller ej... för jag har några blackmolly i samma kar som pansarmalar, kan jag tillsätta salt eller ej...
    M
    V
    h Toni
  • petshop
    • February 2004
    • 23

    #2
    Corydoras-arter är känsliga mot salt i vattnet. Jag hadde inte tillsatt något salt
    Tjoo vad det var livat i pumpen i lördags.

    Kommentar

    • peppito
      • December 2003
      • 1612

      #3
      Vad jag har läst och hört så är det inte bra för pansarmalar att få salt i vattnet. Står även på en del mediciner har jag sett. Så jag anser att man absolut inte skall tillsätta salt om man har dessa.
      "du ångrar bara det du inte gjorde"

      Kommentar

      • nilssonnet
        • January 2004
        • 603

        #4
        Jag har haft ca 0.1-0.2% salt till mina corydoras, och dom lever fortfarande.
        Na klar!

        Kommentar

        • toni_sara
          • February 2004
          • 40

          #5
          Ok ,,, jag ska nog inte utmana ödet för mina små malar,...

          Tackar för svaren

          Kommentar

          • Azur
            • March 2003
            • 12946

            #6
            Jag har en krasslig Corydoras paleatus som jag flyttat till ett akvarium med 3 promille salthalt (0.03%). Det är mycket mer salt än de flesta använder i sina akvarier, ett gott stycke in på bräckvattensidan. Den har nu gått i bräckvattnet i fyra dagar, och den har hämtat sig märkbart.

            Jag får kort sagt intrycket att de inte verkar vara särskilt känsliga.
            Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

            Kommentar

            • Hasse H
              • August 2004
              • 2111

              #7
              Vad jag vet så är vissa Corydoras-malar mer känsliga än andra mot salt. Men jag kan inte säga vilka arter det handlar om. Jag undviker så långt det går att ha salt i akvarium med corydoras. Bara vid behandling av sjukdom, om det krävs.

              /Hasse
              mvh Hasse
              Det man inte vet, har man ingen aning om.

              Kommentar

              • nilssonnet
                • January 2004
                • 603

                #8
                Azur>> 0.03% motsvarar 0.3‰. 3‰ är däremot 0.3%.
                Har du 0.03 l(30 cl) salt/100 l vatten har du 0.03 procent. Har du 0.3 l(3 dl) salt/100 l vatten har du däremot 3 promille.
                Na klar!

                Kommentar

                • Azur
                  • March 2003
                  • 12946

                  #9
                  Riktigt, det blev en nolla för mycket: 0.3% skall det vara (3 promille).

                  Däremot mäts inte salthalt i volym%, utan i vikts%, dvs salthalten i havet är 3.5% = 35 promille = 35 gram salt per kilo vatten vid standardbetingelser.

                  En rågad matsked koksalt innehåller ungefär 20 gram salt.

                  (Skall man vara riktigt petig så definieras numer salthalten som en funktion av vattnets ledningsförmåga.)
                  Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                  Kommentar

                  • nilssonnet
                    • January 2004
                    • 603

                    #10
                    Fast det är lite enklare att räkna ut litermåttet om man saknar köksvåg... :o)
                    Na klar!

                    Kommentar

                    Arbetssätt...