Stressad otocinclus

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Susanna
    • July 2004
    • 215

    Stressad otocinclus

    har skaffat en otocinclus (pygmé sugmal) för 1-2 dagar sen..
    grejjen är den att den är jättestressad, den kan te. inte vara i närheten av nån annan fisk utan då simmar omkring som en galning och lixom försöker ta sej ut genom glaset ser det ut som..när kommer detta att gå över egentligen??eller är det bara en allmänt skygg fisk..

    ps.har en grotta som han dock inte använder ds.
  • Lenmar
    • February 2004
    • 6154

    #2
    Hej Susanna!
    Jag tycker du skall skaffa två kompisar till honom. De tycker om sällskap av sin egen sort. Hos oss är det så i varje fall. Vi har tre stycken i vårt minsta akvarium och från början hade vi bara en och det såg ut ungefär som hos dej. När de är fler så är de lite mer sociala. Tycker i vart fall jag. Lycka till!
    Goa hälsningar, Maria Min hemsida
    Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

    Kommentar

    • Susanna
      • July 2004
      • 215

      #3
      okej, jag trodde inte att sånna behövde vara fler..aja får skaffa mej nån till då :] tack för svar!

      Kommentar

      • Lenmar
        • February 2004
        • 6154

        #4
        Hej igen!
        Vill bara tala om att det funkar så hos oss och trycka på att jag inte är någon akvarist i världsklass, bara en glad amatör .
        Goa hälsningar, Maria Min hemsida
        Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

        Kommentar

        • Susanna
          • July 2004
          • 215

          #5
          haha då är vi två ;D

          Kommentar

          • Susanna
            • July 2004
            • 215

            #6
            Kommer den inte ens äta nånting förrän det kommer nån annan?? den sitter bara å trycker bakom krukan fortfarande..hur lång tid brukar det egentligen ta för fiskar att vänja sej? dum fråga kanske...

            Kommentar

            • Holmby
              • February 2004
              • 1118

              #7
              Den kanske får i sig lite mat på natten.
              Jag har läst i en tråd att Otocinclus kan vara något svåra att få "igång" i ett akvarium och att man nästan får räkna med något dödsfall. Och vidare sades det att om man väl får dem att äta och trivas så kan man ha dem jättelänge.

              Jag köpte själv 3st vid ett tillfälle. Den ena var väldigt liten och klen och den dog efter någon vecka. Jag kompletterade då med 3st till och dessa lever i all välmåga. De har små runda kalasmagar där de simmar runt och provsmakar på allt möjligt. De drar sig inte ens från att simma emot en ilsken Paletthanne... Jättetrevliga fiskar!

              Kommentar

              • Susanna
                • July 2004
                • 215

                #8
                oj då...eh..ja jag får väl göra så gott jag kan då.. :-)
                tack för svar

                Kommentar

                • Lenmar
                  • February 2004
                  • 6154

                  #9
                  Precis som Holmby skriver så kan de trilla av pinnen om de inte trivs och de kan vara svåra att få igång. Det hände hos oss när vi hade för få (=två). Om jag hade varit du hade jag försökt få tag i två till så snart som möjligt. Minsta antalet vi har just nu är tre, största antalet är fem. (har många akvarium) Är de tillräckligt många kan de bli överkaxiga, vid ett tillfälle sög en ottis sig fast på vår kamphane rätt rejält så kampisen blev bindgalen på honom men skam den ottis som ger sig... De är mycket mer sociala om man har fler och mycket känsligare om man har få.
                  Goa hälsningar, Maria Min hemsida
                  Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

                  Kommentar

                  • Susanna
                    • July 2004
                    • 215

                    #10
                    har skaffat 2 till nu..han blev jätteglad tror jag iaf..får hoppas att han börjar äta snart innan jag blir sjuk av oro.hehe..fast äter han foderflingor om de skjunkit till botten eller måste jag ge mej av till zooaffären igen?
                    tacksam för svar....igen

                    Kommentar

                    Arbetssätt...