Silverhajmal

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Fiskpinnen
    • January 2004
    • 89

    Silverhajmal

    I arbetsbeskrivningen står det att den kan bli 35cm. Mina är knappa 10cm. För det första kommer de bli 35cm eller blir de mindre i ett akvarie?

    För det andra hur fort växer de?

    Är det någon med erfarenhet som kan berätta lite om denna fisk, som kan vara bra att veta?
  • Zaphi
    • November 2003
    • 724

    #2
    Om du inte har minst 500-700 liter nånting bör du inte hålla hajmal alls. Att ha ungfiskar i mindre akvarier utan tanke på att de blir stora är inte att rekommendera. Om det går så långt att de stannar i växten på grind av detta anser jag det vara djurplågeri. Om jag varit du (för det låter som du har ett för litet kar) hade jag gjort mig av med dem och skaffat nått som passar bättre.
    www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

    Kommentar

    • Fiskpinnen
      • January 2004
      • 89

      #3
      Karets storlek är det inget fel på. För många andra fiskar står det att de kan bli en viss längd, men att de blir mindre i akvariemiljö.

      Kommentar

      • mohlin
        • January 2004
        • 1487

        #4
        Bara för att det står skrivet någonstans innebär inte detta att det vare sig är korrekt eller bra för fiskarna. Hur stort kar har du?

        Kommentar

        • Zaphi
          • November 2003
          • 724

          #5
          Det är oftast fel. De blir ofta mycket större i akvariemiljö då de får mycket mer mat, mer proteiner och bättre levnadsförhållanden.
          www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

          Kommentar

          • Fiskpinnen
            • January 2004
            • 89

            #6
            Ursprungligen skickat av mohlin
            Bara för att det står skrivet någonstans innebär inte detta att det vare sig är korrekt eller bra för fiskarna. Hur stort kar har du?

            1000liter.

            Har nog tyvärr en mindre snart. Hon ligger lodrätt upp på botten och "hyperventilerarar". Ingen aning vad det kan bero på?

            Kommentar

            • mohlin
              • January 2004
              • 1487

              #7
              OK, det var ett rejält ett...

              Kommentar

              • Zaphi
                • November 2003
                • 724

                #8
                1000 liter? Hmm, varför undrar du då om de blir mindre i ett mindre kar? Ren nyfikenhet kanske?

                Botten och hyperventilerar? Har du testat om du har nitrit?
                www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

                Kommentar

                • Fiskpinnen
                  • January 2004
                  • 89

                  #9
                  Ursprungligen skickat av Zaphi
                  1000 liter? Hmm, varför undrar du då om de blir mindre i ett mindre kar? Ren nyfikenhet kanske?

                  Botten och hyperventilerar? Har du testat om du har nitrit?
                  Till Zaphi: Har lite svårt att tänka mig dessa krabater bli så stora.

                  Tyvärr har jag inget nitrit-test. Men jag körde ett nitrat-test(NO3). Vattnet visade sig innehålla nästan ingenting alls. Max 1mg/liter. Testade även PH och det låg som vanligt över 7,5 som är max på min skala.

                  <hr noshade size="1">
                  Till alla:
                  De andra fiskarna mår prima. Jag är ingen kemist, men om jag har så lite nitrat, har jag då lika lite nitrit?

                  Nitrat är väl steg 3 och nitrit steg 4, det sista steget i nedbrytningen?

                  Ska nog ändå till akvariehandeln idag och köpa ett KH-test. Behöver jag köpa ett Nitrit test också?

                  Kommentar

                  Arbetssätt...