Kommer min Golden Nugget överleva?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • kia
    • August 2003
    • 366

    Kommer min Golden Nugget överleva?

    Kom tillbaka efter dryga två veckors semesterfrånvaro. Akvarier och fiskar verkade i perfekt skick när jag gjorde vattenbyte i går kväll.

    3-4 timmar efter vattenbytet gick jag upp för att lägga mig och sonen. Mitt på golvet låg en av mina Golden Nuggets (L177). Den var stel som en pinne och alldeles torr när jag lyfte upp den. Till min förvåning kippade den lite och jag la den i håven och sänkte ner den i akvariet. Efter någon timme sprätte den till lite grann och efter två timmar lät jag den simma ut i akvariet. Jag fick en känsla av att den inte kunde se längre, men jag vet inte. Nu sitter den fastsugen på en sten på en väldigt synligt plats i akvariet, normalt håller den sig undan.

    Hur den hamnat på golvet är en gåta. Det finns inga möjligheter att ta sig ur akvariet. Den måste följt med växter jag rensat bort eller sugit sig fast på slangen när jag bytte vatten.

    Kan den överleva på sikt efter 3-4 timmar på golvet i en varm lägenhet?

    Nybörjare, Nivå II .
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=121760
    "Den som inte gör några misstag gör vanligtvis ingenting alls".
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    De kan överleva flera timmar på ett golv i en lägenhet. Det kritiska är det första dygnet efter tillbakasläppandet - klarar de det så brukar det gå bra.

    Kan för övrigt nämna ett extremfall - en person jag känner plockade upp en rot ur ett akvarium och placerade på en hylla i ett svalt förråd där den låg ett halvår eller nåt sånt. Då fick han för sig att lägga tillbaka roten i akvariet - så fort roten kom ner i akvariet så simmande en liten Ancistrus ut ur en liten hålighet i roten...
    Den hade alltså överlevt inne i roten ett halvår och sannolikt klarat sig pga att det var fuktigt inne i håligheten och roten hade inte torkat ut helt pga att den var svalt placerad.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Tant Nancy
      • April 2002
      • 5407

      #3
      Dessutom har ju förmodligen inte malen fallit från akvariet till golvet, utan som du säger följt med något dit. Därför behöver du ju inte oroa dig för att den drabbats av några skador i fallet. Tror nog att den kan klara sig.... Sedan får du döpa den till Sur-Ivar (skämtsam försvenskning av survival), det gör vi med våra överlevare i alla fall...
      MvH
      Tant Nancy
      www.gladafisken.aqualogen.se
      Mitt fotogalleri
      Dagbok
      Min zoon

      Kommentar

      • kia
        • August 2003
        • 366

        #4
        Tack för svaren!

        Sur-Ivar blir namnet! Den har nu simmat iväg till sin favoritplats under sin rot så jag vågar tro att den ska återhämta sig.
        Nybörjare, Nivå II .
        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=121760
        "Den som inte gör några misstag gör vanligtvis ingenting alls".

        Kommentar

        • lenis3
          • June 2004
          • 2254

          #5
          mår den bra nu då?

          jag fattar inte hur en mal kan överleva flera månader utan vatten..! okej, roten var i ett svalt förråd.. men man tycker ju att den måste ha torkat på ett halvår... om dessutom inte avsaknaden av vatten tog död på fisken hur kunde den överleva utan mat? (förutom cellulosa från roten om jag har förstått det rätt..)
          Min zoon
          Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48148

            #6
            jag fattar inte hur en mal kan överleva flera månader utan vatten..! okej, roten var i ett svalt förråd.. men man tycker ju att den måste ha torkat på ett halvår... om dessutom inte avsaknaden av vatten tog död på fisken hur kunde den överleva utan mat? (förutom cellulosa från roten om jag har förstått det rätt..)
            Inte desto mindre gjorde den det i alla fall.
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • kia
              • August 2003
              • 366

              #7
              Lenis3,

              Den tycks må bra nu. Den sitter just nu tillsammans med en vanlig ancistrus och äter zuccini med god aptit.
              :-)
              Nybörjare, Nivå II .
              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=121760
              "Den som inte gör några misstag gör vanligtvis ingenting alls".

              Kommentar

              • Tant Nancy
                • April 2002
                • 5407

                #8
                Hehe... de är helt suveräna .... Hälsa Sur-Ivar från mig :-)
                MvH
                Tant Nancy
                www.gladafisken.aqualogen.se
                Mitt fotogalleri
                Dagbok
                Min zoon

                Kommentar

                • JE
                  • January 2002
                  • 719

                  #9
                  En mal som är i god kondition överlever Länge utan mat och helst om den inte förbrukar någon energi även om 6 månader i en rot i ett förråd låter otroligt, men malar klarar att ta upp syre genom luften och det viktigaste är att gälar och ögon inte torkar ut på dem.

                  Mvh Janne
                  http://www.goc.se

                  Kommentar

                  • Kjell Fohrman
                    Administrator

                    • December 2001
                    • 48148

                    #10
                    En mal som är i god kondition överlever Länge utan mat och helst om den inte förbrukar någon energi även om 6 månader i en rot i ett förråd låter otroligt, men malar klarar att ta upp syre genom luften och det viktigaste är att gälar och ögon inte torkar ut på dem.
                    Observera att jag definitivt inte rekommenderar någon att testa
                    Akvaristiska hälsningar
                    Kjell
                    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                    Kommentar

                    • robban
                      • February 2003
                      • 322

                      #11
                      fan, nu blir jag osäker på min 177a som hade hoppat ur akvariet en natt, om den var död eller inte men det kan ju ha varit 6-8 timmar som den låg

                      Kommentar

                      Arbetssätt...