Ancistrus + blästersand=?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Linda78
    • November 2003
    • 45

    Ancistrus + blästersand=?

    Trivs ancistrus likabra i ett kar med blästersand, som i ett kar med engelsk sjösten?
    Linda
  • Tant Nancy
    • April 2002
    • 5407

    #2
    Inga problem! Ancistrusen gillar ju att gräva sig in under saker, det blir mycket lättare med sanden. Får du yngel är det till och med bättre med sand, eftersom maten inte ramlar ner mellan stenarna.
    MvH
    Tant Nancy
    www.gladafisken.aqualogen.se
    Mitt fotogalleri
    Dagbok
    Min zoon

    Kommentar

    • Linda78
      • November 2003
      • 45

      #3
      Jag får en kull med yngel en gång i månaden. Men nu kommer då en annan fråga: Hur tusan ska man lyckas med sandbyte då? Hur lyckas man få tag på dessa små ynglen i karet? Någon som har ett bra tips på det?!
      Linda

      Kommentar

      • Tant Nancy
        • April 2002
        • 5407

        #4
        Ta upp all inredning och alla växter.... sedan tar du en håv och trycker ner den lite i sanden, ställ in en kruka eller sten eller någon i håven, så det ser ut som ett gömställe... Sedan jagar du småttingarna med handen mot håven, de tar skydd i ditt gömställe och sedan gäller det att snabbt ta upp håven. Man kan också lägga håven på samma sätt, lägga i en fodertablett och sedan vänta på att de simmar in.
        Vad gäller sandbytet så är det bara att tömma helt på fisk, ta upp det gamla gruset och i med nytt. Kör filtret i en hink med vatten och någon fisk under tiden, så håller du bakterierna vid liv i flera dygn om du vill. Ju mera vatten du kan spara i hinkar och sådant innan du börjar tömma, desto bättre är det när du ska igång igen. Hur stort är akvariet?
        MvH
        Tant Nancy
        www.gladafisken.aqualogen.se
        Mitt fotogalleri
        Dagbok
        Min zoon

        Kommentar

        • Linda78
          • November 2003
          • 45

          #5
          Den är ca 200l. Känns som om att jag köper ett antal hinkar till innan jag börjar projektet, har ju bara 2 nu. Har en känsla av att det kan bli typ en heldags projekt... Fixar nog barnvakt till den dan, annars har man en 3,5-åring springandes runt fötterna som vill hjälpa till
          Tar emot mer tips o hjälp om det finns...
          Linda

          Kommentar

          • Linda78
            • November 2003
            • 45

            #6
            Fick en tanke... Kan man inte ha fiskarna i hinkar o ha så mycket akvarievatten som möjligt i välrengjord badkar? Och när man bytt sanden så "hinkar" man i vattnet från badkaret tillbaka. Hur länge håller sig akvarievattnet "bra" i badkaret? 1h. 2h. 3h.? Måste man ha pumpen i, det kan ju bli riskabelt o dra elsladd genom badrummet, har pumpen fluval 4. Hur länge klarar sig fiskarna i hinkarna? Har läst i en annan tråd att det blir "dammigt" i vattnet i några dar, kan jag släppa ner fiskarna på engång allafall i de dammiga vattnet. Usch vad jag går o funderar här...
            Linda

            Kommentar

            • Tant Nancy
              • April 2002
              • 5407

              #7
              Skölj sanden noga, och gör det redan innan du börjar med det andra... Räkna med en heldag, och barnvakt tycker jag låter som en bra i idé för både dig och barnet :-) Tror säkert att det skulle funka med badkaret, och i det kan nog vattnet stå i rejält många timmar utan pump... men det är som sagt noga med rengöringen isåfall. Fiskarna har inget emot grumligt vatten... så det är lugnt. Fiskarna klarar sig en dag i en hink utan pump... är du osäker så kan du ju ta ett litermått och byta en liter i varje hink efter nån timme. Mina fiskar levde i hinkar, byttor och baljor i 48 timmar när jag lade om botten i vårt 720 liters. Stressa för all del inte... det är bättre att det blir bra med inredningen från början.
              Tänk också på att placera ev stenrösen INNAN du fyller i sanden. De behöver stöd från botten, annars kommer det att rasa när dina Ancistrusar börjar gräva i sanden.
              MvH
              Tant Nancy
              www.gladafisken.aqualogen.se
              Mitt fotogalleri
              Dagbok
              Min zoon

              Kommentar

              • plizken
                • April 2004
                • 1293

                #8
                Ett litet tips som har diskuterats tidigare här på zoopet är att lägga en plexiglasskiva på botten under bottensubstratet, då kan du punktbelasta botten utan att repa eller skada bottenglaset.

                Blästersanden är underbar. Fyllde ett 300L och ett litet 20L med sånt´ förra veckan och det lilla var grumligt i ett par timmar och det stora var grumligt i två dar. Sanden var genomsköljd tre gånger före den åkte ner i karet. Det klarnar alltså rätt snabbt.

                Nanc har rätt.. barnvakt är att rekomendera..=)
                Don't be afraid to try something new. Remember, amateurs built the Ark...Professionals built the Titanic!

                Kommentar

                Arbetssätt...