Maxålder för Ancistrus?

Kollaps
X
Kollaps
+ Fler alternativ
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • bigfoot99
    • July 2004
    • 2

Maxålder för Ancistrus?

Hej,
    finns det någon här som vet hur gammal en Ancistrus normalt
    sett blir i ett akvarium? Har en (hona) som är ca 5 år... den
    enda "överlevaren" från mitt då nystartade akvarium.

Hur gamla kan de bli i naturen?

/Henrik
  • Kjell Fohrman
    Administrator

• December 2001
    • 48148

Som du kan se på denna sida http://www.fischaltersliste.de/ så är en femårig Ancistrus en "tonåring".
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

Kommentar

• bigfoot99
      • July 2004
      • 2

OK, men ska jag tolka det som att 15+ år verkligen är en "normal" livslängd? Så vitt jag kan se visar sidan bara att det finns EN ancistrus som uppnått den åldern... det finns ju alltid undantag, t.ex. människor har ju blivit över 115 år trots att den genomsnittliga livslängden i deras länder är runt 70.

/Henrik

Kommentar

• Azur
        • March 2003
        • 12946

Median-livslängd är antagligen under året, men om de sköts väl och inte råkar ut för sjukdomar blir nog alla ancistrus uppåt 10 år utan problem.
        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

Kommentar

• JE
          • January 2002
          • 719

Om man betänker att en "normal" mal även ancistrus kan bli uppåt 25 år gammal i akvarium så är det märkligt att det säljs uppåt 20-30.000 ancistrus yngel i det här landet inkl.våra grannländer...varje månad...vart tar alla ancistrus vägen?

Mvh Janne
          http://www.goc.se

Kommentar

• Poseidon
            • February 2003
            • 1255

Ursprungligen skickat av JE
            Om man betänker att en "normal" mal även ancistrus kan bli uppåt 25 år gammal i akvarium så är det märkligt att det säljs uppåt 20-30.000 ancistrus yngel i det här landet inkl.våra grannländer...varje månad...vart tar alla ancistrus vägen?

Mvh Janne
            Kan det inte va så att det ä 20-30.000 nya akvarister varje månad som köper dessa. *(skojar)*

Nää det ä mång som dör på vägen till fullvuxen...Men det ä inte firrens fel att så händer. Sköter man dom rätt så kan de bli uppåt 20 år som du säger, men visst ä det så mång som säljs!!!...Det ä vi akvarister som på ett eller annat sätt säkert tar död på en massa ancistrus utan att vilja det!!!

Man måste alltid värdera allting efter ens egen uppfattning och kunskap.
            Ni gör som ni vill… Jag gör som jag vet...

Ha en fortsatt trevligt akvaristisk-dag
            www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=78099

Kommentar

Arbetssätt...