Identifiering utav mal (suck, inte igen...)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jekman
    • October 2002
    • 54

    Identifiering utav mal (suck, inte igen...)

    Hej hejsan!

    Införskaffade två malar, och nu har jag glömt bort namnet på dem.. Jag har letat bland malar (både bilder och handelsnamn) men inte hittat något som passar här på zoopet.

    Tyvärr har jag ingen möjlighet att fotografera dem, så jag får väl beskriva...

    Jag minns att i affären sa de att malarna inte blev mycket större än 12-13cm. I affären hade de lagt sig i ett hörn och halvt om halvt grävt ned sig i den finkorniga gruset. Jag frågade ifall om behövde finkornigt material för att gräva ned sig, men det behövdes inte (jag förstod det som att de brukar inte gräva ned sig).

    I första anblicken ser de precis ut som gamla löv, och när jag släppte ned dem i akvariet så "singlade" de ned som löv. Väl i akvariet tycker jag att de är hyfsat akvtiva (vad jag känner till om malar) men de föredrar att åtminstone ha "huvudet" i skugga. Jag har aldrig sett dem på glasrutan eller på nån växt.

    Nå, nu till själva malarna;
    Den ene är helt svart medans den andre är lite ljusbrun på ovansidan och svart på undersidan, de är mycket platta med "skrovlig" rygg. Två små fula och förkrympta fenor pryder deras föga vackra kroppar. Kroppen smalnar av ganska tvärt till en "svans" som är närmare dubbelt så lång som "kroppen" (usch, vad jag känner mig usel på fiskanatomi). Jag kan inte nu på rak arm komma på ifall om det är en eller två fenor på "svansen".
    Var munnen sitter har jag fortfarande inte kommit på, jag har faktiskt inte sett några gälar röra sig heller.
    Jag förstår ifall om beskrivningen känns väldigt allmän.

    jag är 100% säker på att namnet på den i affären började på "B" och slutade på mal. "Bonmal"? "Banmal"? "Benmal? Något sådant kort namn tror jag att det var.

    Jag blir jättetacksam ifall om någon kan komma på namnet, det räcker sedan tar jag reda på resterande information själv (vilket jag givetvis skulle ha krävt/tagit reda på redan när jag köpte malarna).

    tack på förhand!

    mvh
    Jonas

    mvh
    Jonas
    mvh
    Jonas
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Hej,
    Kanske är det en banjomal http://www.zoopet.com/akvarium/fisk.asp?NR=344
    Varför inte besöka affären igen och fråga?
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell


    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • jekman
      • October 2002
      • 54

      #3
      Kjell:
      Tack så mycket! Fattade inte hur jag missade den!
      Jo, visst skulle jag kunna besöka affären igen, men har inte möjlighet till det på ett bra tag, och var rädd för att malarna skulle fara illa innan jag hade chansen

      tack tack

      mvh
      Jonas
      mvh
      Jonas

      Kommentar

      • Boerboel
        • September 2002
        • 473

        #4
        På tal om Banjomalar,.. funderar på att skaffa ett par stycken.. Någon som vet om de kommer att gå på växterna? (typ om de är "klumpiga" och "råkar" riva upp dem)? Jag har iofs ganska grovt grus, men många gömställen, är det grymt att ha dem då? Är 4 stycken lagom att börja med? (Tänkte ha i mitt 357-liters)

        Mvh Helena

        //Helena

        Kommentar

        • ninalundgren
          • October 2002
          • 7

          #5
          Läste lite i min lilla fiskbibel (sid 454 i Akvariets lexikon av Riehl och Baensch)om en Banjomal vid namn Dysichtys coracoideus; kanske finner du vissa svar (citerar valda utdrag):
          Fredlig art, villkor: mörk botten, inte alltför tät plantering. God filtrering. Sandbotten föredragas, eftersom fisken gärna gräver ner sig. Inga stora anspråk på vattenkvaliteten. Växlande vattentemperatur alltefter hemort. Odling: Arten leker i grupper. Könsmogen från ca 12 cm längd. Vid mer än en äggläggning läggs mestadels 4000-5000ägg på sandbotten. Härvid kan växter grävas upp. Köttätare, levandefoder, frystorkat foder i tablettform.
          En fisk för kännare, som inte endast vill ha ett sällskapsakvarium.

          Så enligt lexikonet verkar det ju grönt för växternas del. Hoppas det var till någon hjälp.

          Nina

          Nina
          Nina

          Kommentar

          • Boerboel
            • September 2002
            • 473

            #6
            Ok, tack så mycket!

            Läste det själv i A.L.



            //Helena
            //Helena

            Kommentar

            Arbetssätt...