Corydoras romm?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bubbelina
    • June 2003
    • 322

    Corydoras romm?

    Hej! =)

    Mina fläckiga pansar malar har lagt romm över en del av rutan så jag har lite frågor.

    1. När kläcks dom?
    2. Jag frågade om detta för nåt årsen tror jag och då sa nån att man skulle ha i nåt medel så inte äggen ruttnar??
    3. Vad äter dessa små krabater om do kläcks?

    Tacksam för svar.

    Mvh
    "Allways look at the brhigt side of life.."
  • PatrikMalmo

    #2
    Bör vara lätt att hitta denna info om du söker lite på nätet. Medlet man kan ha i för att inte rommen ska mögla är metylenblått, men personligen hade jag inte gjort det i ett sällskapskar. Har du satt dem till lek för sig själva är det en annan femma.

    Hilsen!

    Kommentar

    • dgqlof
      • November 2003
      • 1344

      #3
      1. Efter 3 till 5 dagar, beror lite på temperaturen. De mörknar efterhand. Vissa av föräldrarna gillar att gnaga loss dem från rutan och äta upp dem, andra lämnar dem i fred. Föräldrarna äter också ynglen fram till de är frisimmande, sedan klarar de sig.

      2. Utvecklingstiden är såpass lång att de romkorn som dör hinner börja mögla. Om man tar loss och flyttar romkornen är det lätt att de hamnar alltför nära varandra med dålig cirkulation och då kan nog sådana medel göra nytta. Sitter de däremot kvar på rutan med cirkulation så har möglet aldrig spridit sig för mig, alla de friska romkornen har klarat sig utan antimögelmedel.

      3. Samma mat som andra yngel, men det dröjer ett tag innan de letar på något annat ställe än bottnen. Jag upplevde dem som relativt lätta att fodra, däremot lite känliga för dåligt vatten.

      Lägg gärna några torra löv på bottnen som ynglen kan gömma sig bland.

      Lycka till!

      Kommentar

      • Poseidon
        • February 2003
        • 1255

        #4
        Vill du lyckas med Corydoras!!?? Gör så här plocka över äggen (skrapa rutan med rakblad) och lägg dom i ett litet glasburk eller potatissalladsburk (syltburk mm.) Jag har även en syre sten i burken för å säkra en god cirkulation och så nån typ av antimögelmedel själv använder jag Metylenblått och vet att det hjälper mot mögel, bakterier mm, alltså häll i några droppar i burken direkt efter det att man plockat över äggen tills vattnet blir lagom blå inte ljusblå och inte heller mörktblått...Då slipper man mögel eller minimerar chansen att få mögel samt ökar chansen att de flesta äggen kläcks, en lyckad tillökning!. Tänk på att äggen kläcks på 3 dar ungefär i en temp på 27-28 grader, 5 dagar eller mer vid lägre temp typ 23-24 grader.

        Att tänka på är att du måste minska halten Metylenblått tills de kläcks så att när de födds är halten noll eller nästan noll…och då byter du vatten igen.
        Jag kan enligt säkert källa rekommendera "Exit" eller "Eccit" som går att köpa på väl sorterade akvariebutiker...det ska fungera lika bra som Metylenblått sägs det, Metylenblått går också att få tag på, på väl sorterade akvariebutiker.
        Lycka till
        Man måste alltid värdera allting efter ens egen uppfattning och kunskap.
        Ni gör som ni vill… Jag gör som jag vet...

        Ha en fortsatt trevligt akvaristisk-dag
        www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=78099

        Kommentar

        • MagicFingers
          • November 2003
          • 3136

          #5
          någon som har koll på exakt vart man kan köpa mytelenblått samt vad den kostar?.
          Nemo saltat sobrius, Nisi forte insanit

          Nunc Est Bibendum

          Kommentar

          • Poseidon
            • February 2003
            • 1255

            #6
            Ursprungligen skickat av MagicFingers
            någon som har koll på exakt vart man kan köpa mytelenblått samt vad den kostar?.
            Sök på metylenblått så hittar du säkert tråden där jag hittade en kontakt som hade MB å kunde skicka per post i pulverform för en hundring eller så...
            Man måste alltid värdera allting efter ens egen uppfattning och kunskap.
            Ni gör som ni vill… Jag gör som jag vet...

            Ha en fortsatt trevligt akvaristisk-dag
            www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=78099

            Kommentar

            • Poseidon
              • February 2003
              • 1255

              #7
              Jag hittade honom åt dej...Tag kontakt mä´han vet jag.

              http://www.zoopet.com/akvarium/forum/pop_profile.asp?mode=display&id=814

              Lycka till
              Man måste alltid värdera allting efter ens egen uppfattning och kunskap.
              Ni gör som ni vill… Jag gör som jag vet...

              Ha en fortsatt trevligt akvaristisk-dag
              www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=78099

              Kommentar

              • Bubbelina
                • June 2003
                • 322

                #8
                Hej!
                Okej tack för svaren. Jag hade inte riktigt tänkt att försöka uppfödda dessa små krabater men nu när det sitter romm korn på rutan blir man ju lite nyfiken å ja vill ju inte lämmna dom åt sitt öde! =)

                Men hur ser man om äggen möglar?

                Jag har ett 85L akvarium med god cirkulation, massa växter, 4 pansarmalar, en (korkad!) kampfisk ( Han hittar inte äggen för min javamossa skyddar dom. Har dom NÅN chans att överleva!?

                Men om dom har nån chans så undrar jag om det här med löven. Kan man ta vilka löv som helst? Ska man koka löven?

                Jag har räknat till 27 romm...

                jA, JA tack för alla svaren i alle fall! =)
                "Allways look at the brhigt side of life.."

                Kommentar

                • dgqlof
                  • November 2003
                  • 1344

                  #9
                  Äggen blir vita istället för genomskinligt gräddfärgade när de dör. Efterhand som friska ägg mognar ändrar de färg från gräddfärg till brunt (när det närmar sig kläckningsdax kan man med lupp se ett prickigt yngel som rör sig inne i ägget). När ett dött ägg sedan möglar blir det luddigt vitt. Det är inte så mycket att ta fel på.

                  Om de har någon chans? Inte omöjligt faktiskt. Jag hade 9 st vuxna ensamma i 105L hela våren, de lekte en massa gånger och sammanlagt 7 yngel klarade sig, räknade sammanlagt några hundra romkorn. Om ynglen klarar sig en vecka är de nog helt säkra.

                  Jag tror inte kampfisken utgör något större hot, de är ju rätt ytorienterade.

                  Löv skall vara naturligt fällda höstlöv, det börjar bli ont om dem i naturen vid denna årstiden. Lönn är min favorit, men ek håller mycket längre. Ek färgar vattnet en aning. Jag har aldrig kokt dem, plockar dem ena dagen, lägger dem i en hink vatten över natten så att de sjunker och sedan rakt ner i akvariet. Jag plockar alltid av bladets stjälk numera, den kan mögla ibland.

                  Ger du föräldrarna väldigt mycket mat och byter vatten ordenligt finns stor chans att de fortsätter leka en gång i veckan en lång period.

                  Kommentar

                  • Haleli
                    • August 2003
                    • 413

                    #10
                    Hej Bubbelina !

                    Naturmetoden brukar fungera bra i ett akvarium med mycket växter och utan rovfisk. Med andra ord, låt äggen vara kvar.Det finns alltid lite smått o gott som ynglen kan äta de första dagarna,du kan stötta sedan med tex micromask och nykläckt artemia.
                    Lycka Till!
                    Lisa

                    Kommentar

                    • Bubbelina
                      • June 2003
                      • 322

                      #11
                      oKEJ tack så mycket!
                      "Allways look at the brhigt side of life.."

                      Kommentar

                      Arbetssätt...