Hur gammal kan min otocinclus bli?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • gneta
    • June 2004
    • 44

    Hur gammal kan min otocinclus bli?

    Vet någon hur gammal en otocinclus kan bli? På affären säger de att jag inte behör stödutfodra dem, stämmer det? Undrar också hur gammal en Pakistanbotia kanbli.
    Gneta
  • Sonja
    • October 2003
    • 7357

    #2
    Här kommer en länk där det finns med en del fiskåldrar. Otocinclus affinis fem år och pakistanbothia också fem.

    http://www.schnecki.privat.t-online.de/homepage.html
    Alltid nyfiken!
    Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

    Kommentar

    • Azur
      • March 2003
      • 12946

      #3
      1) Åtminstone ett par tre år, troligen avsevärt mer.
      2) Jo, man bör stödutfodra dem, om man inte har ett väldigt stort och välplanterat akvarium. Det kan dock vara rätt svårt att hitta ett foder som får ligga så länge att de hinner komma åt det. De tycker också om att ha en träbit att gnaga på. Sköt dem precis som det rekommenderas för Ancistrus.
      Folk verkar gärna glömma att de inte är algätare (fisken algätare alltså), utan L-malar, och behöver samma skötsel.
      Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

      Kommentar

      • kamandi
        • June 2004
        • 29

        #4
        Är inte otocinclusar algätare?
        Mina beter sig då som sådana, far fram som dammsugare på blad, botten och stenar.

        Kommentar

        • gneta
          • June 2004
          • 44

          #5
          Men vad för slags vegetabiliskt foder ska jag ge dem då? Har du något förslag?
          Gneta

          Kommentar

          • JE
            • January 2002
            • 719

            #6
            Jag tror Azur menar att de behöver lika omväxlande foder som alla andra fiskar...och lika ofta. Visserligen klarar sig en mal ganska länge utan mat jämfört med en ordinär fisk...de förbrukar inte lika mycket energi men de är fortfarande en fisk som alla andra och behöver äta var dag för att hålla sig sunda och friska.
            Att en mal klarar sig på det som "blir över" eller bara på alger och ingen annan mat är en myt.

            Mvh Janne
            http://www.goc.se

            Kommentar

            • Azur
              • March 2003
              • 12946

              #7
              JE har alldeles rätt. Just Otocinclus är dessutom väldigt långsamma på maten, så andra fiskar äter upp allt foder, plus att de inte äter alla typer av alger.

              Man kan få en hyfsad uppfattning om hur det står till genom att titta på magen - en frisk & välnärd otto har en liten kalaskula. En otto med platt eller insjunken mage får inte tillräckligt med mat.

              Ottosar har dessutom den dåliga egenskapen att om de har svält nåt längre tag kan de vara svåra att "få igång" igen. Dessutom tar det dem ett tag att förstå hela konceptet med ersättningsfoder. När de väl greppat att man kan äta annat än alger blir det mycket lättare att hålla dem vid liv.

              Ottosar är mina favoritmalar, men de är egentligen bland de svårare malarna att hålla vid liv ett längre tag.
              Ancistrus är mycket lättare, liksom siamesisk algätare (som dock inte är nån mal).
              Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

              Kommentar

              Arbetssätt...