Skygga malar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • fluander
    • October 2003
    • 276

    Skygga malar

    Jag har ett 222l akvarium, ganska tättplanterat, med ca 30 kardinaltetror, 3 kuhlii, 1 praktbotia, 5 siamesiska algätare och 5 corydoras julii. Mitt problem är att malarna aldrig är framme, varken på kvällen eller dagen.
    Tror ni att det skulle det hjälpa om jag köpte ytterligare 5-6 julii?
    fluander
    zoonen.se
  • Holmby
    • February 2004
    • 1118

    #2
    Hur varmt har du i akvariet?

    Kanske kan du höja temperaturen något i ditt kar för att tvinga malarna att söka mer föda.

    Kommentar

    • fluander
      • October 2003
      • 276

      #3
      Jag har 26 grader.
      fluander
      zoonen.se

      Kommentar

      • Holmby
        • February 2004
        • 1118

        #4
        Hmm... det är ju i övre delen av temperaturintervallet angivet här på Zoopet.

        Vi får hoppas att någon annan har ett förslag.

        Kommentar

        • jackson
          • September 2003
          • 1242

          #5
          Fler malar ger dem större säkerhet i stimmet. Det tror jag i vart fall.
          Tät växtlighet skulle även kunna ge dem lite större säkerhet, och göra att de visar sig lite mera.
          Växtakvarium (typ djungel) 540l i Gävle och mer "städat" 450 l i Lumsheden.
          Jag försöker undvika att mata troll. För övrigt anser jag att Kjell skall sluta med godtyckligt modererande av inlägg.

          Kommentar

          • Ulla
            • April 2002
            • 1163

            #6
            Ursprungligen skickat av jackson
            Fler malar ger dem större säkerhet i stimmet. Det tror jag i vart fall.
            Tät växtlighet skulle även kunna ge dem lite större säkerhet, och göra att de visar sig lite mera.
            Jag har väldigt tätt planterat i mitt 560-liters kar och trots detta är enda chansen att se mina 16 corydoras (julii och schwartzi) att ta en ficklampa och lysa på dem på natten. Då ligger de rackarna och sover framme vid framrutan. Alla corydoras jag haft hittills, utom c.aeneus har blivit skygga när de blivit vuxna. Det skulle nog vara bättre att inte ha växter alls, då skulle de inte ha gömställen!
            Ulla,http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=46637

            Kommentar

            • Daniel Blom
              • June 2003
              • 1670

              #7
              Ingen av mina pansarmalar - adolfoi, barbatus, blochi, trilineatus & sterbai - är speciellt skygga. Jag tror det beror på att:
              1. De går i hyggligt stora grupper, sex eller fler.
              2. Akvarierna är i övrigt ganska glest befolkade, pansarmalarna slipper trängas med botior och andra stökiga bottenfiskar.
              mvh Daniel
              Det enda du behöver här i livet är okunnighet och självförtroende,
              och framgången är given.
              Samuel Clemens
              Mina bilder

              Kommentar

              • mats41
                • February 2004
                • 593

                #8
                Alla corydoras är stimmlevande ju fler ju bättre och då blir dom modigare och är framme oftast utfodring med tabletter ,röda o svarta mygglarver.
                Akvarist som gillar australiskbiotop rengbågfiskar

                Kommentar

                • Sonja
                  • October 2003
                  • 7357

                  #9
                  Jag tycker det verkar som om olika corydorassorter är olika skygga. T ex aeneus och paleatus är sällan gömda. Jag har ca 15 sterbai i ett 150-literskar med några otosar, ett ancistruspar och ett gäng tetror. Karet är tätt planterat och malarna syns mycket sällan. Egentligen bara när de leker. Nästa kar jag ska inreda åt speciellt corys tänker jag bara ha svärdplantor och cryptocoryner. Då finns en chans att se dom under växtbladen istället för gömda bakom allt som skymmer. Dom vill gärna ha något över huvudet så då ska de få en rot eller något som ligger som ett tak inte grotta. Jag tänkte att jag ska kunna se malarna under och igenom taket. Inte så att de gömmer sig bakom. Tror nog att det ska bli tryggt ändå för mina älsklingar :-)
                  Alltid nyfiken!
                  Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                  Kommentar

                  • miimon
                    • January 2003
                    • 50

                    #10
                    Släng ner en räka så kommer de fram, mina blir som galna... gäller alla mina malar från corrys till L-malar....

                    Kommentar

                    Arbetssätt...