Häftigt att ha Paroonhaj?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Solo
    • December 2003
    • 142

    Häftigt att ha Paroonhaj?

    Har följt den ibland ganska så intensiva debatten på en del fisk sidor om huruvida det är häftigt att ha en paroonhaj eller inte. Dom flesta som tyckt att det var häftigt har gjort ett mycket omoget intryck på mig, dom tycks behöva kompensera för något. Jag har själv en paroon i akvariet som jag haft sedan jag började med akvarium. Hade jag fått rätt info. från början så hade jag aldrig skaffat varesej honom eller knivfisken som jag har. Visst tycker jag oerhört mycket om min paroon, men jag tycker inte att han är häftig, jag tycker att han är väldigt vacker och hans stadiga patrullerande i akvariet är rofyllt att titta på. Och visst det är ingenting att dölja att jag skaffade honom för hans utseende men jag tyckte som sagt att han var mycket vacker.

    Men det är lite som med märkeskläder det här med fiskar, står det t ex "NIKE" på en tröja så är det för en del människor så häftigt att det saknar motsvarighet. En tröja som inte är "märkeströja" kan dessa personer knappt ta i med tång. Att en tröja ska vara till nytta och glädje är inte längre det primära, den ska bara vara ball. Likadant med fiskar ( för en del) dom ska inte vara roliga att ha, dom ska vara balla. Me4n om jag köper en NIKE tröja och sprättar bort märket, vad har jag då? Eller om jag syr fast ett NIKE märke på en vanlig tröja, är den ball då? För dom människor som enbart går på utseendet så är min "hemmagjorda" NIKE tröja ball... det ser ju ut som en NIKE tröja, och den är ball.
    Så om det ser ut som en haj så måste det ju vara en haj, och hajar är ju balla... eller.

    Jag tycker det är synd att akvariebutikerna får sälja klart olämpliga akvarie fiskar. Och då många butiker slarvar med informationen så borde det sitta en skylt vid varje akvarium med fullständig info. om fiskens storlek, humör, föda och volym behov som vuxen. Om den informationen finns lättilgänglig så är det sedan upp till varje enskild persons IQ att välja fisk, men då har man heller ingenting att skylla dåliga inköp på. Mvh Solo
    Ampullariafarm i 300 & 500 liter.
  • fc25
    • September 2003
    • 330

    #2
    Jag håller med. "Häftigheten" tycker jag är när fiskarna har fått ett bra "hem" och man ser att dom trivs och lever som i naturen (nästan i alla fall), sen om det är en räka eller en vithaj är egentligen ointressant.
    Folk som bara ska ha saker, oavsett vad det är, bara för att andra tycker att det är "häftigt" har jag väldigt svårt för.
    //Fredrich

    Kommentar

    • nicko
      • June 2004
      • 63

      #3
      Har sökt efter paroon haj på fiskar eftersom alla snackar så mycket om dom men hittar inget... är det jag som skriver fel eller heter den inte paroon haj??
      600/eldbuk, Puckelhuvud, Knivfisk, Salvini
      240/Malawi
      110/Diskus, Kulfisk, m.m
      60/Malawiyngel
      63/ 2 gäddciklider

      Kommentar

      • Holmby
        • February 2004
        • 1118

        #4
        Sök efter Pangasius sanitswongi på Internet, eller prova en sökning på paroon. Den finns inte här på Zoopet.

        http://www.akvarieguiden.nu/artarkiv.php?go=info&id=310

        Kommentar

        • FI
          • January 2002
          • 1153

          #5
          Paroonhajen är inte en häftig fisk, inte enligt min mening i alla fall, de som säger så har nog inte haft den utan säger så bara för att reta moraltanterna eller bara för att de tycker den _ser_ häftig ut.

          Jag har haft paroonhaj, första gången köpte jag dem för att jag tyckte dom såg speciella ut och jag visste inte mycket om dem, jag har alltid varit fascinerad av rovfiskar och paroonhajen var bara en av arterna i mängden som jag ville prova på i min jakt på den ultimata rovfirren.
          Tyvärr så var dessa individer extremt lättstressade och sköt iväg som skott om man klampade vid karet eller släckte/tände lyset osv. Dessutom simmade de bara i en enformig cirkel hela dagarna och började patrullera efter käk först då lyset var släckt.
          Jag hade dem i några månader sedan lessnade jag, de visade inte upp något rovbeteende att tala om, någon liten barb fastnade i gapet men de jagade inte direkt utan verkade bara hugga till om något potentiellt byte simmade förbi mitt framför nosen på dem...

          Nästa gång jag skaffade dem så ville jag se om det trots allt gick att få dem att jaga levande foder, den fisken var lite större än de jag hade tidigare så jag tänkte att det skulle gå bättre. Kanske hade rovinstinkten vaknat till liv? Men icke då. Inte heller denna fisk visade upp något direkt rovbeteende, jag hade små platy på 4cm tillsammans med den säkert 15cm stora paroonhajen, ingen platy försvann... Men detta var nog ett extremfall så tro nu inte att ni kan hålla paroonhajar med platy...
          Hur som helst så lessnade jag även på denna fisk efter en kortare period.

          Det enda som var positivt med den sista paroonhajen var att den inte var lättstressad, varför vet jag inte men den var ovanligt lugn och stressade bara upp sig om man var och grävde i karet. Men den var fortfarande tråkig och gjorde inte annat än simmade i samma enformiga cirkulära bana som de jag hade tidigare.

          Så enligt min erfarenhet, som iofs inte är mycket att tala om, så är paroonhajen allt annat än häftig. Den är en rovfisk, den är stor och med lite vilja så kan man få den att likna en haj. Men häftig tycker inte jag den är.
          Kanske är den roligare om man ger den rejält med utrymme? Men innan jag har sett detta med egna ögon så väljer jag att anse att det är en rätt tråkig fisk beteendemässigt.

          Sedan så blir den ju som bekant rätt stor också med allt vad det innebär... Så även om den hade varit häftig så är det ingen fisk man bör rekommendera till någon. Det är endast yngel som kan hållas i akvarium och sedan måste de förr eller senare avlivas om de inte sakta men säkert ska plågas till döds.

          Mvh Fredrik
          Fredrik Isaksson
          Bildarkivet

          Kommentar

          • matzen
            • February 2004
            • 608

            #6
            Här har du din beryktade paroonhaj!!
            http://www.zoopet.com/akvarium/fisk.asp?NR=351
            To be or not to be a cichlidlover that´s no question

            Kommentar

            • Mcoist
              • May 2003
              • 296

              #7


              Den sista länken är inte en paroon utan en pangasius en annan olämplig akvariefisk.

              4st 375L Malawi,Tanganika, 2st 98L malawi + en bunke yngelburkar.
              1st 540L som skall limmas och repareras.

              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=80712

              Kommentar

              • Shepard

                • March 2003
                • 13992

                #8
                Hej

                Djur ska aldrig köpas för att de är "häftiga", av omogna personer som tror att de måste vara "häftiga" för att bli någon. Det ju därför många köper Pitbull och andra "häftiga" hundar, och hur brukar det sluta? Jo, hunden attackerar nå´n, för att ägaren inte har brytt sig om att träna den, utan bara har den för att den ska stå i andra änden av kopplet och se skräckinjagande ut. Urtypen för en sådan pitbullägare är antingen en stor muskelknutte, eller en fjortistjej med för små kläder, båda nog ofta typer av människor som döljer att de är osäkra genom att ha stora muskler, för små kläder, kaxig attityd, och en hund med sjukligt brett käkparti och bett som en hyena. Tyvärr så kan tydligen den mentaliteten överföras även på fiskar. Och de personerna bryr sig knappast om att ge fisken ett så bra liv som möjligt.

                Att paroonhajen verkar tråkig och lättstressad beror nog på att den hålls för trångt, och jag tror dessutom att den är en stimfisk (men är inte säker), och hålls den ensam, vilket nog de flesta paroonhajar gör, blir den nog extra lättskrämd. Och det att zooaffärer sällan tar sitt ansvar och ger kunden rätt information om fisken är tragiskt, vare sig det beror på okunnighet, eller att affärsinnehavaren till varje pris vill sälja den, utan att tänka på fiskens bästa. De affärerna verkar inte ha hört att ärlighet varar längst. För att förhindra att förlora pengar på så´na fiskar, kan de ju ge f-n i att köpa in dem till att börja med.

                MVH Micke
                "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                Min profil
                Mitt galleri

                Kommentar

                • Fawkes
                  • February 2004
                  • 246

                  #9


                  Helt idiotiskt att hålla dessa fiskar i akvarium...

                  Mvh /Anna
                  http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=178191

                  Kommentar

                  • FI
                    • January 2002
                    • 1153

                    #10
                    Den där sista länken visar en Pangasius gigas.
                    Här är en bra sida med bilder på paroonhajar.
                    http://www.anglingthailand.com/gallery/imagedata.asp?cat=chaocatfish&NAV=2

                    Mvh Fredrik
                    Fredrik Isaksson
                    Bildarkivet

                    Kommentar

                    Arbetssätt...