Ny ancistrus mal

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • nikki
    • May 2004
    • 224

    Ny ancistrus mal

    Hej!
    Det här kanske låter som en dum fråga men jag har precis köpt mig en till ancistrus till mitt kar och den beter sig lite lustigt, så fort det kommer någon annan fisk väldigt nära honom/henne så spärrar den ut en massa tagar som sitter på sidan av huvudet, varför gör den det, min ancistrus som jag hade sedan tidigare har aldrig gjort så.
    Katti
  • Tant Nancy
    • April 2002
    • 5407

    #2
    Den är ny i burken och behöver hävda sig... ser ju jättefarlig ut med alla dom taggarna. Ancistrusarna brukar använda dem för att imponera vid lek och för att försvara sig (mot mattes händer bl a)... Både hannar och honor har dessa taggar....
    MvH
    Tant Nancy
    www.gladafisken.aqualogen.se
    Mitt fotogalleri
    Dagbok
    Min zoon

    Kommentar

    • Linnet_90
      • March 2003
      • 126

      #3
      Förutom att de använder dessa för att inte åka ner från håven... Efter att jag var tvungen att flytta min hane så är det lite problematiskt att använda den håven... Bara LITE trasig...
      Det jag säger behöver inte vara sant, det är bara så som jag uppfattar saken.

      Kommentar

      • Sonja
        • October 2003
        • 7357

        #4
        Det där måste man vara väldigt försiktig med. Man kan skada ancistrusen ordentligt om man försöker slita loss den. Bäst funkar vita håvar och har den fastnat ändå kan man prova att bara ställa ner håven i akvariet så brukar malen komma loss själv efter ett tag.
        Alltid nyfiken!
        Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

        Kommentar

        • nikki
          • May 2004
          • 224

          #5
          Min nya ancistrus mal är fortfarande elak, den jagar iväg alla som kommer i närheten av den och spärrar ut sina taggar, är det någon som har varit med om en elak ancistrus. Jag tycker att jag har haft den så pass länge nu så att den borde ha anpassat sig i akvariet eller behöver den väldigt lång tid på sig. Fortsätter den att terrorisera som den gör så blir jag väl tvungen att ta tillbaka den till affären, suck!
          Katti

          Kommentar

          • Sabina
            • January 2003
            • 481

            #6
            Hej!
            Som jag förstår det har det endast gått ca 5 dagar (iallafall sedan du först frågade)? Isåfall råder jag dig att ha lite mer is i magen.

            Jag har tidigare flyttat ancistrusmalar mellan mina akvarium (pga av olika behov av "städhjälp"), malar som först varit snälla har då plötsligt visat sig på "styva linan" men beteendet har alltid lugnat ner sig och försvunnit efter ett tag.

            Finns där tillräckligt med gömställen åt alla? Annars kanske en egen grotta kan få din nya ancistrus att lugna sig? Men som sagts ovan ha lite is i magen...

            Hälsningar Sabina
            Mod är ofta brist på kunskap, medan feghet i många fall är baserad på god information

            Kommentar

            • nikki
              • May 2004
              • 224

              #7
              Ok, jag har haft den i ca 1 vecka men då kanske den behöver lite mera tid på sig, jag har då i och försig aldrig hört att ancistrusar brukar vara kaxiga och elaka men då är jag ju också nybörjare, så jag får väl försöka ha lite "is i magen" med denna tuffing.
              Katti

              Kommentar

              • Qwerty
                • December 2003
                • 526

                #8
                min på 12 år gör så han/hon har jätte gaddar på sidan ett ricktigt prackt exemplar av ancistrus vill du köpa nancy
                363L 4st eldbukar , 3sebra ciklider och 2st jack dempsey , 540L malawi mbunas , 60 molly odling. ska köpa 720L till mina amerikanare snart

                Kommentar

                • Tant Nancy
                  • April 2002
                  • 5407

                  #9
                  Hehe Qwerty.... för min del måste jag säga att jag är glad om de inte blir för stora... särskilt honorna eftersom det blir så stora kullar då... Ja, så jag är nog tyvärr inte intresserad av nåt köp där då :-)
                  MvH
                  Tant Nancy
                  www.gladafisken.aqualogen.se
                  Mitt fotogalleri
                  Dagbok
                  Min zoon

                  Kommentar

                  Arbetssätt...