ancistrus i 40 l

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Fija

    ancistrus i 40 l

    Kan man ha en ancistrus i ett akvarium som är 70 cm långt, 30 cm djupt och ca 25 cm med vatten? Det blir ca 40 liter vatten, fast utbrett. Är det för litet?

    Har en otocinclus (hade två från början), men jag tycker inte den rensar nåt alls. Därför vill jag ha en ancistrus i det akvariet.

    mvh


    // Fija

    Ser nu att det står 120 l i artbeskrivningen.. *rött ansikte *
    Kanske det finns nån annan liten effektiv mal?
  • nybörjaren
    • July 2003
    • 132

    #2
    Hej
    Jag tycker personligen att du gått kan ha en ancistrus i ett sådant "stort" akvarium.
    cikliden

    Kommentar

    • mats41
      • February 2004
      • 593

      #3
      Anicitrusen går bra i ditt lilla akvarie se bara till de finns mat och att vattnet är i bra skick.
      Akvarist som gillar australiskbiotop rengbågfiskar

      Kommentar

      • ViZiR
        • December 2003
        • 490

        #4
        Hej!
        Till att börja med är ditt kar på 52,5 Liter. =)
        Och det är faktiskt bottenytan som spelar roll, och ditt kar har nästan lika stor bottenyta som mitt kar (70x36) och jag hade fram till nyligen 2 ancistrus (ena dog, tror det var tarmarna, såg ut som en anorektiker) så jag tror att det går utmärkt med iaf 1 ancistrus.
        <b><font face="Comic Sans MS"><font color="red">Stor</font id="red"> Kunskap Enligt Mig, <font color="red">Liten</font id="red"> Kunskap Enligt Er!
        </font id="Comic Sans MS"></b>

        Kommentar

        • Tant Nancy
          • April 2002
          • 5407

          #5
          Jag skulle personligen inte ha satt en vuxen Ancistrus i ett så litet kar... men många har det och det verkar fungera. Köp en liten Ancistrus och ha den där så länge det verkar OK, men du får räkna med att stödmata den när den blir större. Det bästa vore annars om du kunde få tag på någon som hobbyodlar Ancistrus... då kunde du få vara fodervärd till yngel, som du sedan byter ut till mindre när de har blivit stora... Synd att du inte bor närmare mig... annars har jag många småttingar som skulle tycka det var ok med en fodervärd....
          MvH
          Tant Nancy
          www.gladafisken.aqualogen.se
          Mitt fotogalleri
          Dagbok
          Min zoon

          Kommentar

          • Fija

            #6
            Tack för svaren!

            Det är ett 70-liters, men det bor en eldbukssalamander där så jag har bara hällt i 40 l vatten för att jag har byggt upp landdelar som ju måste va över ytan. Sedan är det ju grus och grejer i oxå.
            Tänkte ha kampfisk och en ancistrus i, för nu ser man inte att det är några djur där i.

            Skulle vilja ha en guldancistrus, en hane (eftersom jag har en vanlig brun hona i mitt 152 l).

            Men det skulle gå alltså om man stödmatar?

            mvh

            // Fija

            Kommentar

            Arbetssätt...