Genomskinlig avföring?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • nybörjaren
    • July 2003
    • 132

    Genomskinlig avföring?

    Det var ett tag sedan som jag har varit här men nu är det dags igen*s*.
    Jag har en stor ancistrushane som börjat att bete sig konstigt. Hans avföring är genomskinlig och det blir som långa strängar som sätter sig på växterna i akvariumet, inte speciellt mysigt. Är det tecken på sjukdom? Han är aldrig framme på dagarna men jag stödmatar honom ca 3ggr i veckan med ärter m.m
    Är det för lite? Hans hona dog i ett annat akvarium så jag flyttade honom till det här för ca 1,5 månad sedan. Tror ni att han är sjuk?
    cikliden
  • Linnet_90
    • March 2003
    • 126

    #2
    Våran mal som är ca 20 cm får genomskinlig avföring ibland. Än så länge har han inte dött, han äter och skitar ner som vanligt....
    Det jag säger behöver inte vara sant, det är bara så som jag uppfattar saken.

    Kommentar

    • PeeK
      • January 2004
      • 69

      #3
      Min Segelfenspleco hade sådan avföring. Då matade jag med algwaffers och gurka m.m. Då var "hon" ensam i akvariet.

      Nu har jag köpt växtätande Tropheus som jag matar med räkmix med 80% ärtor. Det är det enda "hon" äter nu och avföringen blev genast mycket bättre. Ratar allt annat man släpper ned i akvariet! Aldrig trådig avförning nu för tiden.

      //PeeK
      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=168787

      Kommentar

      • mats m
        • September 2002
        • 515

        #4
        Hej.
        Har du någon rot eller annat trädslag i akvariet,den typen av mal fodrar celluosa för matsmältningen,för den inte det så mår den dåligt.
        MVH Mats
        http://www.Zoonen.com/minzoon.Asp?oid=156582

        Kommentar

        • nybörjaren
          • July 2003
          • 132

          #5
          Hej
          Jag har 2st stora rötter i det karet tror att det är mopanirötter, har haft mangroverötter i det karet han gick tidigare, men jag har inga riktiga växter i det karet han går nu för mina fiskar äter upp växterna (Jack Dempsey).
          Gurka kan jag inte ge för han fastnar med sin kraftiga bortst i den och måste slita sig loss hela tiden. Men jag har gett ärtor när det har släckts i akvariumet men tyvärr är mina jack Dempsey väldigt glupska att äta allt!
          Stoppar ni en sked i brysselkål biten när ni matar för annars så flyter den väl upp precis som en gurkbit? Den kan han inte fastna i tycker jag, ska prova.
          cikliden

          Kommentar

          • Haleli
            • August 2003
            • 413

            #6
            Hej nybörjaren !

            Jag förstår inte varför din ancistrus skulle fastna i gurka ?
            Skär av en tjock skiva,skär igenom skalet på ett ställe och fäst en tyngd, tex. en slangklämma i metall på motsatta sidan.
            Kan ju tänkas att din ancistrus gröpt ur gurkbiten och fastnat i skalringen ? Detta kan inte hända om du gör som jag beskriver.
            Upptinad brysselkål sjunker av sig själv.Läs gärna artikeln om Ancistrusmalar på; www.bollmoraakvarieklubb.org
            MVH
            Lisa

            Kommentar

            Arbetssätt...