Golden Nugget @ 30grader ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • JE
    • January 2002
    • 719

    #16
    Man kan väl säga att jag läst rätt böcker men också många som har fel, att kunna utnyttja kontakter både här hemma och övriga världen är ett bra sätt att få reda på fakta.

    Diskusen's utbredningsområde är känt, man vet var gränserna går men det är inte samma sak som att alla floder och vattendrag däremellan är utforskade. Att det dyker upp nya varianter hela tiden är inget nytt, de har funnits där hela tiden men importörer har inte haft intresse tidigare att ta hem dem av flera orsaker, de är dyrare och de är mer eftertraktade som avelsdjur till nya odlingsformer...var tror du alla varianter av odlad diskus fått sina anlag ifrån?
    Och de flesta nya varianter presenteras inte som att de är fångade i Rio negro utan flodens namn presenteras i exportörens stocklist.

    Ett annat exempel är att för tillräckligt många år sedan så betraktade man diskus som en fisk med fyra arter...blå, röd, grön och heckel. Ingen åtskillnad inom grupperna utan alla exporterades som tex. blå diskus, idag sorteras varje fångst efter utseende eftersom de i varje fångst finns olika färgvarianter i samma stim eller fångstplats.

    Temperaturerna är inte tagna ur luften eller någonstans jag läst dem...de är de temperaturer jag fått presenterat för mig via korrespondans med folk som lever där och är på plats, och de litar jag mer på. Och det finns faktist böcker som anger rätt temp.
    Att jag sedan har mycket allmän kunskap om just den kontinenten beror på att jag endast har varit intresserad av den fisk som kommer därifrån under hela tiden jag sysslat med akvarier under 30 år och det gäller det mesta om Sydamerikas djurliv. Jag har inte kommit längre än till centralamerika men nästa resa blir längre söderut.

    Mvh Janne
    http://www.goc.se

    Kommentar

    Arbetssätt...