Min Pleco mår inte bra

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kawe
    • May 2004
    • 279

    Min Pleco mår inte bra

    Han äter inte och verkar inte alls lika pigg som tidigare. Vet nån vad som kan göras för att få honom pigg och glad igen? Jag håller honom med Malawi i ett 275L Kar.

    Vänligen
    Kawe
  • Zaphi
    • November 2003
    • 724

    #2
    Det är inte så att han bara blivit äldre och större då? Plecos blir mindre och mindre aktiva ju större de blir, och tillslut kommer ditt akvarium faktiskt bli ganska mycket för litet för honom. Kan detta stämma eller har det hänt väldigt snabbt?
    www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

    Kommentar

    • Haplo
      • November 2002
      • 126

      #3
      prova mata med vanligt flingfoder.
      JÅJä

      Kommentar

      • Kawe
        • May 2004
        • 279

        #4
        Det hände över en natt, Jag gav han zuccini för första gången, och morgonen efter det va han väldigt slö. Jag vet att man kan mata dom med zuccinin, men eftersom det var det enda som som gjordes annorlunda så kan jag inte låta bli att tro att det är förknippat med han tillstånd. Kan det vara så att jag inte fick skivorna helt rana innan jag la ner dom? Det var ju ändå bara skalen han åt av.

        Vänligen
        Kawe

        Kommentar

        • Kawe
          • May 2004
          • 279

          #5
          Vad är det som är speciellt med flingfoder? Jag har lagt ner en sån där alg wafer åt honom.

          Vänligen
          Kawe

          Kommentar

          • Haplo
            • November 2002
            • 126

            #6
            min gibbi äter bara flingfoder när han blev större. ingenting annat! Suck man skulle ja ha han för algätning först men men så gick det inte . Vill inte göra mig av me han. Han e riktigt snygg faktiskt men sina stora segelfenor. Dock fungerar han inte med andra gibbin för han bara dödar alla andra och äter upp dom.
            JÅJä

            Kommentar

            • Pelle__k
              • March 2003
              • 646

              #7
              Har sagt det förut: Min Gibbi växte på 1år och 3mån från 6.7cm till över 30cm! Nu rör han sig nästan ingenting
              www.discusklubben.se
              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=73101

              Kommentar

              • Kawe
                • May 2004
                • 279

                #8
                Men äter han?
                Har lagt over han så han ligger ensam nu och lagt i en sån där sjunktablett och den har han inte rört.

                Vänligen
                Kawe

                Kommentar

                • Pelle__k
                  • March 2003
                  • 646

                  #9
                  Den enda gång jag ser han äta är när jag lägger i oxhjärta till discusarna. Då kommer han svepande nästan direkt
                  www.discusklubben.se
                  http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=73101

                  Kommentar

                  • JE
                    • January 2002
                    • 719

                    #10
                    Prova med ett vattenbyte, beroende på hur mycket squash du hade i akvariet men du ska bara ge en liten bit varje gång...typ en skiva ca 1 cm tjock. Squashen bryts ner snabbt om där är god tillgång till bakterier/svampar och höjer därmed ammonium och nitrat nivån.
                    Malawin är lite trögare men även de kommer tappa aptiten om nivån ökar ytterligare.

                    Mvh Janne
                    http://www.goc.se

                    Kommentar

                    • Vala
                      • April 2004
                      • 73

                      #11
                      Jag är ingen expert på ämnet, men det första jag kom att tänka på var besprutningsmedel som kan ha suttit i/på skalet, för det var bara skalet han åt? Jag vet dock inte hur man behandlar en pleco som ätit olämpliga saker.

                      Kommentar

                      • Kawe
                        • May 2004
                        • 279

                        #12
                        Jag har bytt ca 10% av vattnet. Jag hade i 2 skivor på ca 1.5 cm, Han åt skal som motsvarar en skiva på 1 cm resten slängde jag. Zuccinin låg i akvariet i lite mer än ett dygn, om detta ej är lämpligt tala gärna om för mig vad som är lämpligt. För tillfället verkar han jätte riktigt pigg, han har simmat runt non stop sen jag la tillaka honom för 2 timmar sen. jag kanske har oroat mig i onödan.
                        Precis som Vala säger är det besprutningsmedlet som jag har fastnat vid, men visst sköljde jag av den innan. Det är väl bara att avakta och se hu han mår imorgon.

                        Vänligen
                        Kawe

                        Kommentar

                        • plizken
                          • April 2004
                          • 1293

                          #13
                          Jag tog över en mobbad plecostomus av Schizo för några månader sedan. I det akvariet har jag en ca 1M lång rot av dålig kvalitet som är helt oöverträffad vad gäller att färga vattnet(3 år nu). Han började genast gnaga i sig trä från stocken och efter ett par månader var den kung i karet. Enormt mycket piggare och riktigt ståtlig.

                          Kan det vara så att du inte har trä som den kan gnaga på eller att det är för hårt trä för att den ska kunna få i sig något.?
                          Don't be afraid to try something new. Remember, amateurs built the Ark...Professionals built the Titanic!

                          Kommentar

                          Arbetssätt...