Effektiv mal

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • phat
    • February 2004
    • 216

    Effektiv mal

    tänkte skaffa ett par malar till mitt nya akvarium och undrar vad för mal jag ska skaffa? de ska vara effektiva på att städa och inte ska skita ner så mycket.

    pansarmalar har jag hört att dom ska vara bra? stämmer detta?
  • kevlargirl
    • May 2003
    • 205

    #2
    Ancistrus rules.

    Kommentar

    • Ulla
      • April 2002
      • 1163

      #3
      Ursprungligen skickat av kevlargirl
      Ancistrus rules.
      Håller med, ancistrusar ska man ha!
      Ulla,http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=46637

      Kommentar

      • plizken
        • April 2004
        • 1293

        #4
        Jag tycker att gibbisar är bättre men dom tenderer skita ner ganska ordentligt..
        Don't be afraid to try something new. Remember, amateurs built the Ark...Professionals built the Titanic!

        Kommentar

        • Lenmar
          • February 2004
          • 6154

          #5
          Pansarmalar är inte riktiga malar på samma sätt. Visst är de malar men inga städare. De fyller mer funktion som prydnad. Gibbiceps blir ju så STOOOOORA!

          Tycker som Ulla och kevlargirl: Ancistrus är bäst!!!

          Jenny
          Goa hälsningar, Maria Min hemsida
          Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

          Kommentar

          • phat
            • February 2004
            • 216

            #6
            men Ancistrus är ju väl inte bra på o städa? sedan gillar jag inte dem för att dom blir sååååå stora efter ett tag..

            Kommentar

            • oveb
              • January 2004
              • 2577

              #7

              Crossocheilus siamensis tycker jag städar där det behövs! På svåråtkomliga ställen.

              Ancistrus är bra på glasrutor men det är jag med



              Tröttnade på sötvatten... Finns numera på saltvattensguiden.se.

              Kommentar

              • Alexander Ylipää
                • May 2003
                • 1831

                #8
                Då är jag väl den enda som kommer med kritik om ancistrus.
                Mina tre åt på 1 natt upp alla mina svärdsplantor. Även fast jag ger dem tabletter.
                Med vänlig hälsning
                Alexander

                Kommentar

                • phat
                  • February 2004
                  • 216

                  #9
                  jag tänkte skaffa 10st ottisar till mitt nya akvarium, dom är bra på o käka alger men dom skiter ner rätt mycket..

                  men det skulle vara kul med ett par pansarmalar också

                  Kommentar

                  • plizken
                    • April 2004
                    • 1293

                    #10
                    Ancistrus är inte en stor fisk och fruktansvärt bra på att städa. Man ser väldigt sällan ancistrus över decimetern. Siamensis är större och dessutom slutar dom nästan helt att städa när dom blir stora.

                    Jag skrev Gibbis tidigare men jag skulle nog inte rekomendera den i ett kar under 300L .
                    Don't be afraid to try something new. Remember, amateurs built the Ark...Professionals built the Titanic!

                    Kommentar

                    • Tant Nancy
                      • April 2002
                      • 5407

                      #11
                      Pansarmalar är inte bara prydnader utan även suveräna städare när det gäller foderrester... däremot äter de inte alger.

                      Ancistrus blir som störst 12-15 cm (bortsett från ett och annat exemplar som kan bli större) men ofta så blir de lite mindre än så. De är duktiga på att äta alger och du ser sällan alger i ett kar där du har dessa malar. Har hört talas om att de äter växter men hos mig är det bara yngel och ungfiskar som gör detta.
                      Ancistrus i jämförelse med andra bra algätare är de som tar minst plats eftersom Siamensis och Ottosar skall vara i stim, Plectostomus och Gibbicep blir sisådär 30 cm och andra mindre L-malar är sämre på alger...
                      MvH
                      Tant Nancy
                      www.gladafisken.aqualogen.se
                      Mitt fotogalleri
                      Dagbok
                      Min zoon

                      Kommentar

                      • jackson
                        • September 2003
                        • 1242

                        #12
                        Vad vill du att malarna skall göra? Om du vill att de skall äta alger, så skaffa några Ancistrus eller en Pleco, beroende på akvariumets storlek. Tänk på djurens maxstorlek när de blir vuxna. Om du har ett litet akvarium, så skaffa Anamoräkor istället. De är minst lika roliga att se på, och klarar sig bra i mindre akvarium (gärna i ett stim på 6-8 st). De mycket bättre algätare än Ancistrus och Pleco (jag vet, jag har haft alla tre), och äter dessutom allt ätbart som hamnar på bottnen (dvs städare, tom bättre än pansarmalar).

                        Om du vill att de skall böka på bottnen, och äta mat som hamnar där (notera att de INTE kan klara sig på exemeplvis fisavföring). Då är Pansarmalar utmärkta fiskar. De skall även de vara i stim på MINST 6 djur, gärna fler. Men de äter inte alger.

                        Siamensisk algätare är inte någon mal (det är iofs inte Anamoräkorna heller ) Men de är stimfiskar och blir stora (uppåt 15 cm), så de som Pleco kräver stora akvarium (minst 400 liter). Siamensisk algätare är dock nästan lika bra algätare som räkorna (och mina håller efter algerna, även nu när de är stora).
                        Växtakvarium (typ djungel) 540l i Gävle och mer "städat" 450 l i Lumsheden.
                        Jag försöker undvika att mata troll. För övrigt anser jag att Kjell skall sluta med godtyckligt modererande av inlägg.

                        Kommentar

                        • phat
                          • February 2004
                          • 216

                          #13
                          jackson -->
                          vill helst att dom ska äta alger. mat rester bryr jag mig inte om då jag slamsuger rätt ofta.

                          hur är det med Otocinclus då? typ ett stim på 10st borde väl sköta jobbet? eller är ancistrus fortfarande bättre på o äta alger än Otocinclus?

                          Kommentar

                          Arbetssätt...